טקס פתיחת הכביש. אלוני מתח ביקורת נוקבת | צילום: נתיבי ישראל

אחד מקטעי הדרך העמוסים ביותר במדינה צפוי להשתחרר החל ממחר בבוקר (רביעי), עם חיבורו של כביש 531 לאיילון דרום. הכביש החדש צפוי לצמצם משמעותית את זמן הנסיעה מהשרון למטרופולין תל אביב ולהקל על עומסי התנועה באזור.

בטקס הפתיחה החגיגי, שהתקיים ביום שלישי השבוע, חנך שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, את קטע הדרך החדש, ובטקס השתתפו יו"ר נתיבי ישראל עודד שמיר, מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, ראש עיריית רעננה איתן גינזבורג, ראש עיריית הרצליה משה פדלון, ראש עיריית כפר סבא צביקה צרפתי, ראש עיריית הוד השרון חי אדיב, ראש מועצת כפר שמריהו דרור אלוני, ונכבדים נוספים.

השר כץ ציין, כי מדובר בכביש רוחב אסטרטגי, החוצה את אזור השרון ומחבר בין כביש 6 באזור כפר סבא לנתיבי איילון, לכביש 4 ולכביש החוף (כביש 2) במערב. במרכז הכביש מסילות רכבת השרון, עם שתי תחנות רכבת חדשות שהוקמו ברעננה.

צמצום עומסי התנועה

קטע הדרך החדש, באורך של כששה קילומטרים, משפיים עד מחלף שבעת הכוכבים בהרצליה, כולל שלושה נתיבים ושתי רמפות חדשות ליציאת כלי רכב, אלפי מטרים של קירות אקוסטיים, 36 גשרים ומבנים תת קרקעיים, המשמשים כמעברים עיליים ותחתיים לחקלאים ולהולכי רגל.

לאורך הכביש הוקמו 12 מחלפים ומשולבים בו שבילי אופניים ומסלולים להולכי רגל. בנוסף, הוטמעו בכביש מערכות טכנולוגיות חדשניות, ראשונות מסוגן בישראל, שאמורות לשפר את יכולת ניהול התנועה לאורכו בכל שעות היממה. בקרוב ייחנך גם קטע נוסף בכביש איילון דרום, שיחבר את כביש 531 עם כביש החוף (כביש 2) ויחתום את פרויקט 531.

לדברי השר כץ, "הכביש החדש יקצר משמעותית את משך הנסיעה ויצמצם את עומסי התנועה ואת החיכוך בין הולכי הרגל לכלי הרכב. כן, הוא יתרום להפחתת זיהום האוויר והרעש, וישפר באופן משמעותית את איכות החיים של תושבי האזור. עלות פרויקט 531 מסתכמת בכ-4.6 מיליארד שקלים".

צילום: נתיבי ישראל

פגיעה בחקלאות ובטבע

מי שנשמע קצת פחות מרוצה, הוא אלוני, שיצא נגד ההתנהלות במהלך הפרויקט. "יצא לי, אדוני השר, ללוות את המיזם כמעט מראשיתו", אמר אלוני בטקס. "התייצבתי לפני כ-13 שנים בישיבות הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) הארוכות והאזנתי רוב קשב למתכננים, ליועצים ולנציגי משרדי הממשלה. בישיבות שמעתי דברים, אשר נאמרו ברוב חשיבות, אף שלעתים לדובר לא היה בקיאות בפרטים. רבים מהיועצים פשוט רצו להשביע את רצון היזמים ולרצות את מי שמממן את שכרם.

"נאבקנו קשות לשקע את תוואי הדרך ולהנמיך את מחלף שמריהו מזרח מ-17 מטרים ל-3. בתוואי הדרך, בשטח כפר שמריהו ורשפון, היתה חקלאות פעילה, שלצערי הולכת ופוחתת. את המתכננים זה ממש לא עניין. השטחים הללו היו בית לתנים, לשועלים, לארנבות ולעופות שונים. זה גם היה מהמקומות האחרונים בהם פרח נרקיס הביצה, אך את מי זה באמת עניין. בתוכניות היה כתוב העתקת גאופיטים, מי יודע מי העתיק ולאן? בינתיים, חלק מהתנים, מהשועלים ומהזוחלים העתיקו משכנם לקרבת המשקים וחצרות הבתים ומתקיים איזון חדש, לא טבעי ומסוכן.

"כמה התחננו לות"ל להוסיף לתוכנית תוואי לתשתיות לאומיות: לשלושת קווי הדלק העוברים בחצרות פרטיים ולקו המתח העליון. מה שנאמר לי בבוטות מתנשאת היה: 'אתה לא תעכב לנו את המיזם' או 'עשירי כפר שמריהו יממנו'. היום, כדי לאפשר פיתוח עירוני, ידרשו מיליונים רבים להעתקת קו המתח. אדוני השר, אתה בן לחקלאים, יודע מה זה לצאת עם שחר ולפגוש משפחת שועלים או ארנבת המזנקת מהסבך או נחש החוצה דרך. כאן זה כבר בגדר זיכרון.

"בצד הערכה רבה לפועלך כשר תחבורה יש לי אליך שתי בקשות: היה גם פה לחקלאים. בממשלה הזו אין לחקלאים ייצוג ראוי. בנוסף, אנא פעל לחשיבה מתכללת, גוף אשר יראה את מכלול הצרכים לשנים קדימה ויפעל בנחישות לממשם. בזמן שרשות המים מודיעה על בצורת וצורך בחיסכון במים, כאן משקים צמחי נוי במים שפירים במקום במי קולחין מטוהרים וזמינים. אנא, למען הדורות הבאים, ערכו תחקיר עומק על התהליכים, על ההצלחות ועל התקלות וודאו הטמעת הלקחים במיזמים עתידיים".

ממשרד התחבורה נמסר: "כחקלאי ואיש טבע, השר כץ מייחס חשיבות עליונה לנושא איכות הסביבה והשמירה על ערכי הטבע.

"כיום בכל פרויקט תחבורתי של משרד התחבורה, מבוצעים תסקירי השפעה על הסביבה ונעשים מאמצים רבים למתן פתרונות למעבר לבעלי חיים והחזרת הטבע למצבו הקודם בתום ביצוע הפרויקט.

"שר התחבורה גאה בהקמת כביש 531 שישדרג את איכות חייהם של מאות אלפי נהגים ונוסעים בישראל. מדובר בכביש בטוח שישפר את רמת הבטיחות לנהגים ויצמצם את מספר התאונות".