מימין: רוני נמר, אברהם ועקנין וגבריאל דורי | צילום: רכבת ישראל

אי שם, 14 מטרים מתחת לאדמה (וגם מעליה), בזמן שאתם ממהרים לרכבת בדרך לעבודה או לסידורים, פועלים עשרות אנשי צוות כדי לתפעל את אחד הפרויקטים התחבורתיים הגדולים שידעה העיר בעשורים האחרונים.

בתום חודש ראשון של פעילות, עם 40 אלף נוסעים, תקלה אחת במנהרה וכמה שינויים בלוחות הזמנים, יצא מיינט רעננה לפגוש את שלושת המנהלים שעל כתפיהם משימת התפעול הלא פשוטה של שתי תחנות רעננה: אברהם ועקנין, מנהל אשכול תחנות השרון בין היתר אחראי גם על תחנות רעננה החדשות; גבריאל דורי' מנהל תחנת רעננה דרום ורוני נמר' מנהל תחנת רעננה מערב.

"תחנת רעננה-דרום היא לא תחנה קונבנציונלית, פותח מנהל התחנה דורי. "היא נבנתה 24 מטר מתחת לכביש 531, וזה חידוש גם עבור רכבת ישראל והנוסעים המגיעים לתחנה. מדובר בתפיסת הפעלה מהפכנית ברכבת ישראל עם תווי תת קרקעי המתווסף למנהרות הקו המהיר שעתידות להיפתח בקרוב ולמנהרות גילון בצפון. רכבת ישראל עוברת מהפכה תת קרקעית".

כרגע הנסיעה לתל אביב אורכת כ-40 דקות. זה לא מעט עבור המרחק.

דורי: "מדובר רק בשלב ההפעלה הראשון. קו רכבת השרון חובר לקו הוד השרון-באר שבע (הקו המערבי), והנסיעה מתחנות רעננה לתל אביב אורכת כ-40 דקות. בשלב השני, שיחל במהלך שנת 2019, הקו יופעל במתכונת מעגלית עם חיבור לתחנת הרצליה ומסילות החוף והנסיעה מרעננה לתל אביב תקוצר בחצי, לכ-20 דקות בלבד".

פח"ע, שריפות ורעידות אדמה. תרגיל בתחנות רעננה | צילום: נתיבי ישראל, רכבת ישראל

לתחנה תת קרקעית, יש גם אתגרים בטיחותיים וביטחוניים גדולים יותר.

דורי: "לקראת הפעלת רכבת השרון ביצענו מספר תרגילים בשיתוף כוחות הביטחון, הרשות המקומית, המשטרה, פיקוד העורף וכיבוי אש. כך שהודרכנו לעבוד לפי תורת הפעלה חדשה בזמן אמת בין היתר לאירוע פח"ע ואירוע שריפה. בנוגע לרעידת אדמה יש לנו ספר תרחישים מסודר מטעם פיקוד העורף. בנוסף יש לנו גם חדר בקרה בעל מוקד שליטה שנמצא בתחנה עצמה, השולט על כל היבטי המנהרה ומחובר בזמן אמת למוקד השליטה הארצי בחיפה השולט על כל המנהרות בארץ. כל אירוע תפעולי שקורה במנהרה, חדר בקרה שולט על כל הטכנולוגיות מרחוק ובמידת הצורך נותן מענה ראשוני. בנוסף קיים ברכבת ישראל צוות פנתר שקיים בתחנה ומעניק מענה ראשוני במידת הצורך, עד שמגיע צוות מד"א ומשטרה".

מתאבדים על הפסים

פסי הרכבת באזור השרון, בדגש על בית יהושע, הפכו לאחרונה לפופולאריים בקרב אנשים המבקשים לשים קץ לחייהם. הם לרוב פורצים את שטח המסילה באזורים מרוחקים מהתחנות, כך שהקושי למנוע את המקרים גדול.

איך אתם מתמודדים עם התופעה הקשה?

אברהם ועקנין: "התאבדויות הן אירועים שיחסית לא שכיחים לשמחתנו, אך לצערי אם זה בכל זאת קורה, אין לנו כל כך אפשרות למנוע את המקרה. ברכבת הקמנו צוות חשיבה מיוחד שיבחן את העולם ההתאבדויות ויבחן מה קורה בעולם מבחינת התמודדות עם התופעה. בקרוב נפרסם את הממצאים עם כמה המלצות. למשל גילינו שזה קורה בעיקר בשעות הערב. היום אנחנו לומדים את הפסיכולוגיה מאחורי התופעה כולל מחקר נתונים. נמקד מאמץ בהקשר הזה כדי לנסות להפחית את התופעה".

"זה פוגע גם בלוחות הזמנים, יוצר נוסעים מתוסכלים ומצריך חזרה לשגרה שלוקחת כמה שעות ומשבשת את מהלך סדר היום. אנחנו במשבר תשתיתי ברכבת ישראל כי אין לנו מספיק מסילות, וברגע שקורה אירוע כזה, הרכבות נעצרות ולא יכולות לעקוף אחת את השנייה. זה גם מה שקרה בבית יהושע. הייתה רכבת שפגעה במישהו ועד שלא אישרו לרכבת לעבור, כל הרשת עמדה, לכן זה משהו שמצריך גם הבנה וסבלנות מצד הנוסעים". 

תחנת הרכבת רעננה דרום | צילום: חן זמיר

ישנם שינויים וביטולים בלוחות הזמנים הפוגעים באמון ציבור הנוסעים. ממה זה נובע?

ועקנין: "ברכבת יש כמה גורמים פנימיים וחיצוניים שלא תלויים ברכבת. מבחינה חיצונית למשל פריצה לשטח מסילה ונוסעים שעומדים בדלת ומונעים סגירה של דלתות. אלו גורמים חיצוניים שאיתם אנחנו מתמודדים בשלל דרכים והמשמעות היא איחור בתחנות הבאות. יש גם גורמים פנימיים כמו תקלות איתות ותקלות בצי הנייד, בקטרים ובקרונות. אנחנו פועלים במגוון דרכים כדי להפחית את ההשפעה שלהן על הרשת. אנחנו מתמודדים עם תשתית מסילה מאוד מצומצמת, ולכן במקרים כאלה אפילו תקלה מינורית משפיעה על כל הרשת בצורה ניכרת".

מה גרם לתקלה הגדולה במנהרה של רעננה בחודש האחרון?

 "מנהרות רעננה הינן מהמתקדמות בעולם מבחינה טכנולוגית. מותקנות בהן חיישנים, גלאי אש, מצלמות וסיבים אופטיים רבים. מטרתן היא לשמור על בטיחות ציבור הנוסעים בכל תרחיש. בהתקנת כל מערכת חדשה ומתקדמת יש את חבלי הלידה, ואנחנו עושים את המאמץ להקטינם למינימום ולהתגבר עליהן. אנחנו זקוקים לזמן למידה ובימים האחרונים תהליך הלמידה מתקדם, התקלות הופכות להיות אפסיות".

רוני נמר: "לסיום, אנחנו קוראים לתושבי האזור – רעננה, הרצליה, כפר סבא, לעשות שימוש במתחם השרון והתחנות שנבנו עבורם. נעשתה עבודה מאוד קשה של נתיבי ישראל ורכבת ישראל, צוות התחנות ישמח לעמוד לרשותם בכל שאלה ונשמח לראותם בהקדם".