החיבור בין כפר שמריהו לרעננה דרום | צילום: נתיבי ישראל

מחר בלילה (בין שלישי לרביעי) זה יקרה: כביש 531 ייפתח לכל אורכו ובכך למעשה תתאפשר הנסיעה דרומה ממחלף הרצליה-רעננה. הכביש, לו מחכים תושבים השרון בקוצר רוח, יאפשר להם להימנע מנסיעה דרך הרצליה על מנת להגיע לתל אביב. לפני שאתם מכוונים את הווייז בהתרגשות, הנה כמה פרטים שכדאי גם לכם לדעת:

1. כביש 531 החדש הוא פרויקט תשתיות הכבישים הגדול ביותר תוצרת נתיבי ישראל הנבנה כיום בגוש דן. כמה גדול? מדובר באחד מכבישי הרוחב המרכזיים באזור השרון, שמחליף את מסלולי הנסיעה בתוך הערים ומחבר את התנועה מכביש החוף לכביש חוצה ישראל, דרך נתיבי איילון.

2. הכביש יקשר בין כביש החוף (מספר 2), כביש 4, וכביש חוצה ישראל (כביש 6), במרכזו מסלול רכבת חדש ולצדו שלוש תחנות רכבת חדשות.

3. הכביש כולל: 12 מחלפים, 36 גשרים ומנהרות ומסלולים להולכי רגל.

4. כביש 531 במלואו, תוכנן ונבנה לאורך 10 שנים בדיוק. בחודש ספטמבר 2008, משרדי התחבורה והאוצר חתמו על הסכם להקמה ותפעול של פרויקט "דרך 531".

5. תחילת הסלילה של כביש 531 לוותה לפני עשור בהתנגדויות רבות, ביניהן הארגונים הירוקים שביקשו לבטל את הכביש ועיריית הרצליה ועיריית רעננה שהגישו בג"ץ ודרשו מהמדינה לסלול את חלקו במנהרה. הבג"ץ נדחה.

6. הבנייה, על פי התכנון המקורי (שמאז הותאם והשתנה), אמורה הייתה להסתיים בשנת 2012.

7. עלות הבנייה של התכנית המקורית נאמדה בכ-3 מיליארד שקלים. העלות הסופית לבנייה (ללא תחנות הרכבת) היא כ-4.6 מיליארד שקלים.

8. הפרויקט כולו חולק לשישה תתי פרויקטים: כביש 531/444 מחלף ג'לג'וליה, בין כביש 40 לכביש 402, מחלף רעננה דרום, בין כפר שמריהו למחלף רעננה דרום, כביש 20 ממחלף שבעת הכוכבים ועד כביש 531, כביש 20 מאזור שפיים ועד כביש 531.

9. למרות שהכביש ייפתח רשמית השבוע לכל אורכו, הפרויקט כולו צפוי להסתיים רק בשנת 2019, כאשר עד סוף השנה הנוכחית תפתח יציאה ממחלף וינגייט לכביש 531, כך שנהגים הנוסעים מכיוון נתניה על כביש החוף, יוכלו להתחבר ישירות לכביש המדובר.

10. אורך הכביש כולו הוא 45 קילומטרים. כלומר, בדרכים פתוחות, ללא פקקים, ניתן להגיע מקצה אחד לשני בתוך כחצי שעה בלבד.

531 החדש | צילום: יאיר שגיא

תוואי כביש 531 ממעוף הציפור | צילום: נתיבי ישראל

החיבור בין מחלף שבעת הכוכבים ל-531

מחלף רעננה דרום | צילום: נתיבי ישראל