תלמידי שתי הכיתות. "כל אחד צריך לקבל את השוני שלו ושל האחרים" | צילום: פרטי

"סיפור מסגרת" הוא שם ההצגה שהועלתה השבוע בתיכון אביב ברעננה, המשלבת בין תלמידי כיתה י' במגמת תיאטרון בתיכון לבין תלמידי י"ב מכיתה תקשורתית בבית הספר, הנמצאים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה. ההצגה נערכה ביוזמתה ובבימויה של דקלה קרניק-זורע, המורה של מגמת התיאטרון, ובשיתוף דניאלה אפק, מחנכת הכיתה התקשורתית (כיתת פל"א), ומיטל ברלי-יצחק, רכזת כיתות פל"א בתיכון.

"אנחנו קוראים לכיתות האלה כיתות פל"א — פשוט להיות אני", אומרת אפק. "מדובר בשיתוף פעולה מקסים ומרגש מאוד. שבעה תלמידים מהכיתה שלי יצרו את ההצגה, בשיתוף תשעה מתלמידי מגמת התיאטרון. ההצגה מספרת על סיטואציות שקורות בתוך בית הספר, שכל אחד יכול להזדהות אתן. בעצם, כל אחד חי במסגרת כלשהי. רוב הסיטואציות בהצגה עוסקות בקבלת השונה ובהכלת האחר. באחת הסיטואציות בהצגה, למשל, תלמידים יושבים בכיתה ומחזיקים מסגרת מרובעת, ומגיע תלמיד חדש שאוחז במסגרת עגולה. הסיטואציה הזאת מדברת על איך אנחנו מקבלים את האחר ונותנים לו מקום. ההצגה מבקשת להראות שלכל אחד יש מסגרת, שמשפיעה עליו לטובה ולרעה".   

אפק מלווה את הכיתה זה שלוש שנים, ועוסקת בתחום כשש שנים. "אני חושבת שהאוכלוסייה הזאת נכנסת ללב מהר מאוד, ומאתגרת את האגו שלנו", היא אומרת. "הם לא מראים אהבה בדרכים רגילות, אולם ההערכה וההוקרה שלהם מתבטאות בצורה אחרת. ההצגה העניקה לתלמידים מקום ונראות, ואיפשרה לכל תלמיד להביע את דעתו ואת יכולותיו".  

דניאל רבינוביץ (16), תלמיד כיתה י' במגמת תיאטרון בתיכון אביב, הפיק את הערב, בסיוע המורות. "היתה הצגה מרגשת מאוד", הוא אומר. "לשתי ההופעות שנערכו, בבוקר ובערב, הגיעו כ-250 הורים, בני משפחה וחברים. תלמידי הכיתה התקשורתית היו מדהימים, והיה לנו כיף גדול לעבוד אתם. בהתחלה, כמו בכל התחלה, היה לנו קשה מאוד. ישבנו בקבוצות נפרדות ולא ממש הרגשנו בנוח, אבל לאט לאט התחלנו לשבת יחד, וגילינו תחומי עניין משותפים. התחושה של כולם היתה שזה מעבר לשילוב, והם הפכו ממש לחברים שלנו".

לדבריו, "מה שהיה מיוחד בעיניי בפרויקט הזה, הוא, שאף על פי שתיאטרון הוא תחום רגיש מאוד, שדורש פתיחות רבה, הצלחנו ליצור משהו עם ילדים שאנחנו לא מכירים, ולאט לאט נפתחנו אליהם. זה גרם לי להבין שכל אחד הוא שונה בדרך מסוימת, וכל אחד צריך לקבל את השוני שלו ואת השוני של האחרים".