בגיל 17 'תפס' דין גופר (22) את הוריו בסלון ובישר להם את מה שיכול להיתפס כסיוט של כל הורה ישראלי. "אמרתי להם בקול רציני, 'החלטתי שאני הולך להיות רוכב מירוצים מקצועני'. עכשיו מעבר לזה שהם לא היו שמחים, הם אמרו 'טוב, תהיה רוכב מירוצים', כי הם לא באמת האמינו שיהיה לזה סיכוי אמיתי", מספר גופר בחיוך וממשיך, "הם כנראה לא חשבו על זה עד הסוף".

מאז הצליח גופר לבסס את מעמדו כאחת מההבטחות הישראליות הגדולות בתחום הספורט המוטורי. הדבר הזה הוביל אותו לארוז את התיקים לפני חודש ולטוס לגרמניה שם המקצוענות מחכה לו.

"יש לי בעיות קשב וריכוז, אבל על המסלול אני בפוקוס מלא". גופר |צילום: עדי בראון

מאיפה בכלל הגעת למירוצי אופנוע?

"העניין באופנועים התחיל עוד כשהייתי מאוד קטן. אני זוכר שכשהייתי מיניאטורי, אבא שלי לקח אותי למופע מיני מוטורבייק בתיכון מטרווסט, זה היה משהו מטורף. בתור ילד אמרתי לו 'אבא, אני רוצה כזה מיני בייק, אני רוצה לרכוב'. גם לאבא שלי היה אופנוע, ככה שגדלתי ליד אופנועים".

"כשהייתי בן 16 התחלתי לרכוב על אופנועים לתיכון, הכי מגניב שיש. אז לא הכרתי את עולם המירוצים, זה התפתח עוד קצת והלכתי לאימון של רכיבה מתקדמת כדי לרכוב נכון ומשם באימונים הבנתי שאני רוצה להיות יותר מהיר מכולם. המדריכים ראו עד כמה אני טוב בזה, והם הזמינו אותי למעין מסלול מאולתר בכוכב יאיר, 600 מטרים – כמו קארטינג על סטרואידים. זו הייתה ההתחלה".

באיזה מסלול אתה מתחרה בעצם, כביש או שטח?

"כביש, ממש כמו פורמולה אחת".

כמו ולנטינו רוסי האיטלקי, כן? זה גם האייקון שאתה רואה מול העיניים שלך?

"כן, אבל כשאני רואה אותו אני גם רוצה לעקוף אותו".

זו הצהרה מאוד אמיצה. מישהו בגרמניה עוד ישאל מי זה החוצפן הזה?

"כן, שישאלו, אני עוד אוכיח, זו המטרה שלי. כל מיני אנשים שעוקבים אחרי פונים אליי בפייסבוק. אחד כתב לי ש'החלום שלי זה לרכוב מאחוריך', אמרתי לו 'טיפ קטן לחיים. לעולם אל תאחל לעצמך להיות מאחורי מישהו'. גם כשאני רואה את ולנטינו רוסי, האליל שלי, אני רואה אותו אבל אני רוצה להיות יותר טוב ממנו, לעקוף אותו".

אופנוע נתפס ככלי רכב מאוד מסוכן בישראל כי שאר כלי הרכב פה פשוט לא רואים אותך. אני משער שרמת הסיכון פה בכביש הרבה יותר גבוהה מבכל מסלול שתמצא את עצמך.

"כן, זה כבר די סטנדרטי. אני מגיע לכל כך הרבה מצבים שכמעט מורידים אותי, ויש הרבה אנשים שמתעצבנים מזה. אני כבר התייאשתי. בנסיעה של רבע שעה אני אתעצבן על 10 כלי רכב? זה לא יועיל לי, בין כה וכה ינסו להרוג אותי. אז אני מתחמק וממשיך".

"כשאני רואה אותו, אני רוצה לעקוף אותו". ולנטינו רוסי אגדת האופנוע | צילום: אי.פי.איי

אז יכול להיות שבאיזשהו מקום זה אפילו משפר את היכולות שלך?

"כן, ללא ספק. תאמין או לא, הייתי משתמש בזה באיזושהי צורה, אבל זה לא מומלץ או חכם".

מה בדיוק האספקטים שעובדים עליהם כדי להיות יותר טובים בתחום הזה?

"זה מצריך מידה מסוימת של כישרון כדי להיות טוב. המון המון אימונים, גם פיזיים, חדר כושר וריצות וגם אימונים על משטחים שונים. בין השאר אני רוכב גם על השטח בסופר מוטור, שזה אופנועים עם צמיגים רחבים. זה סוג של משטח שמכריח אותך לעשות דריפטים והחלקות זנב, כל הדברים שמוציאים אותך מאחיזה. זה מאוד משפר את היכולות.

רגע אז בשביל להיות טוב בכביש אתה הולך לשטח?

"כן, גם אני מאוד הופתעתי כששלחו אותי להתאמן בשטח כשאמרתי שאני רוצה להיות רוכב מסלול, עד שהסבירו לי את המשמעות של חוסר האחיזה בשטח, על החול אתה כל הזמן זז, ובתוך הזמן הזה שהוא רווי בבלאגן, אתה שולט על אותם מכלולים. ככה כשאתה מגיע לאספלט יש לך אחיזה אלוהית, ומנת ריכוז שאתה יכול לפנות לשאר המכלולים. כמו לרוץ בחוסר חמצן".

איזה סוג של אימונים פיזיים אתה עושה כדי להשתפר?

"כרגע רק אורז מזוודות", גופר מחייך, "בגדול אני עושה ריצות, אופניים, חדר כושר, טיפוס קירות".

איך זה עוזר לאופנוען?

"יש מאמץ מטורף בעולם הזה. יש לך המון כוחות ג'י שפועלים עליך. חבר אמר לי 'בלימה טובה במונחים של אופנוע זה כמו לזרוק את הגוף לתוך הקיר ב-20 קמ"ש', זו בלימה טובה, כן?

"מעבר לזה כשמסתכלים על מירוץ הגוף זז בכל פניה. התנועות האלו באות מהרגליים. במירוצים מאבדים כמה קילוגרמים של נוזלים. אלופי עולם מאבדים באיזור 6 קילוגרם בכל מירוץ. האחיזה באופנוע באה מהרגליים והבטן, והגוף העליון חייב להיות משוחרר לחלוטין, אתה מבצע פניות באחיזה בכידון ואתה צריך להיות משוחרר לגמרי בשביל שאם תלחץ נניח על הברקס, לא תזיז את הכידון.

"יש לי בעיות קשב וריכוז די קשות מאז שאני ילד. אני לא מסוגל להתרכז. חברים שלי שואלים אותי 'איך אתה מצליח להתחרות ככה?', וזה בדיוק העניין - על המסלול אני בפוקוס מלא. זה המקום שאני מרגיש בו בפנים".

"חשוב לך יותר לנצח מאשר לפחד"

מירוצי האופנוע כפי שמתוארים על ידי גופר, הם מקום שבו אתה חייב לנצל כל הזדמנות, צרה ככל שתהיה, כדי להתקדם. פספסת ואתה לא יודע אם תהיה לך עוד הזדמנות. והדבר הזה לא עוצר במירוץ עצמו, אלא בידיעה שאם לא יהיה מוכן בכל רגע נתון להתקדם לליגה גבוהה יותר, דבר שכורך בתוכו אילוצים כספיים, גיאוגרפיים וכמובן כושר אופטימלי, הוא עלול לפספס את הפתח.

"בלימה טובה זה כמו להזרק לתוך קיר ב-20 קמ"ש". גופר בפעולה | צילום: יח"צ 

תגיד לי, אם אתה צריך לדרג את עצמך בעולם. איפה אתה? 600 בעולם, 60 בעולם?

"תראה מאוד קשה לחשב את זה, מסיבה אחת. יש כל כך הרבה ליגות באירופה. אני מתחרה באחת הליגות היותר טובות באירופה. עכשיו לכל איזור יש ליגה פנימית משלו ולא הכל נכנס לדירוג. ככה שאתה לא מכיר את כל הליגות ואתה לא באמת יודע איפה אתה נמצא, מעבר לעובדה שאני יודע שאני נמצא במקום מאוד טוב. ולנטינו רוסי למשל מתחרה בליגה הכי גבוהה, מוטו ג'י פי".

ומה אתה צריך כדי להגיע למוטו ג'י פי?

"בהתחלה הייתי אומר 5 שנים. אם היה לי גב כלכלי לא מוגבל, אולי גם הייתי עושה את זה ב-5. אבל הבעיה היא שזה לא משנה אם הכשרון שלך הוא ענק ואתה רוכב מושלם, על מנת להתחרות בתוך המירוץ הזה אתה צריך מיליונים. האופנוע עצמו שווה מיליונים".

האלוף מארק מרקס (משמאל) מנצל פתח הזדמנות קטן ומעיף את רוסי (מימין). נחשב למסוכן | צילום: אי.פי.איי

אתה יודע שאנשים מסתכלים עליך ואומרים 'אתה מסוכן מדי', אתה לא צריך להיות פה?

"כן. עכשיו היה במוטו ג'י פי מירוץ בארגנטינה. אחד המירוצים הכי מדוברים בגלל שהגוף האחראי התעלם מהרבה חוקים ויצר הייפ מאוד שלילי לגבי האליפות הזו שהיא הגדולה בעולם כאמור. היה שם רוכב שהוא אלוף העולם המכהן והוא נחשב להכי טוב בעולם כיום בשם מארק מרקס מספרד.

"במהלך התחרות האחרונה הוא נכנס גם באימונים וגם במירוץ ב-5 רוכבים שונים, הוא העיף בין השאר את רוסי מהמסלול, ובהחלט הגיעו למצב שרוכבים אמרו 'אנחנו מפחדים ממרקס על המסלול, הוא לא מכבד אף אחד', לטענתם הוא עלה מדרגה שהיה אסור להעלות אותה. היו טענות שהוא השתמש ברוכבים אחרים בשביל להמנע מלהתרסק".

כשאתה בפנים על המסלול, אתה מרגיש פחד?

"יש. פעם אמרתי לעצמי שאני לא מפחד, אבל זה בולשיט. אני בטוח שגם הרוכבים הטובים בעולם מפחדים. להיות בלי פחד בכלל, זה משהו מאוד קיצוני ויש אנשים כאלה, אבל הרוב לא ככה. כשאני בקצה, ואני מרגיש שעוד רגע באה החלקה, והצמיג לא באחיזה, אני מפחד. אבל... המלחמה עם הפחד הזה זה מה שהופך אותך לרוכב יותר טוב. אתה אומר לעצמך, 'אני אמשיך להיות על הגבול הזה שאני כמעט עומד לעוף בשביל לרכב יותר מהר, כי אם אני לא אהיה בגבול הזה, אני לא אהיה יותר מהיר'. ובמירוץ כמעט אין פחד. רוב ההתרסקויות שלי היו במירוצים. זה ראש שונה לגמרי כי חשוב לך יותר לנצח מאשר לפחד. אני כרגע רוצה לנצח ולא איכפת לי יותר משום דבר".

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו