צילום אילוסטרציה: shutterstock

השבוע החולף הביא עמו גשמים ראשונים ועמם את סכנת ההחלקה המוגברת בכביש. על פי נתוני "עמותת אור ירוק" המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעשור האחרון (2007-2016) נפגעו מעל 15 אלף בני אדם בתאונות דרכים בכבישים רטובים או בוציים, מתוכם 214 בני אדם נהרגו ולמעלה מ-1,000 בני אדם נפצעו באורח קשה.

ברעננה נפגעו בעשור האחרון 63 בני אדם בחורף מתוכם שישה באורח קשה וכל היתר באורח קל. החורף הקשה ביותר מבחינת תאונות התרחש בשנת 2011, אז נפצעו 13 אנשים בכבישי העיר. אשתקד נפגעו במהלך החורף חמישה בני אדם, מספר זהה לזה של חורף 2015.

הנתונים אופטימיים בהשוואה לכפר סבא השכנה, שם נפצעו 140 בני אדם בתאונות בעשור האחרון. בהוד השרון נפצעו 33 בני אדם, שניים מהם באורח קשה וברמת השרון נפצעו 21 בני אדם נפצעו בתאונות הקשורות להחלקה, אחד מהם באורח קשה.

בעמותת "אור ירוק" ציינו הבוקר (א') כי אחת הדרכים להקטין את הסיכון להחלקה היא באמצעות שימוש באספלט מחורץ, שהפך כבר לסטנדרט בהולנד. סוג אספלט זה מאפשר למי הגשמים להתנקז מהר יותר מאשר בכביש רגיל, ובכך מקטין את סכנת ההחלקה ואף גורם לסימונים בכביש להיראות ברורים יותר גם כשגשום.

נוהגים במבול? בעמותה מסבירים כי יש להוריד מהירות, להתאימה לתנאי הדרך ולשמור על מרחק גדול מהרכב שמלפנים. "כביש רטוב, מוצף, או מכוסה בבוץ דורש מהנהגים לנהוג באופן שונה", מדגיש ארז קיטה, מנכ"ל ב"אור ירוק". "יש להוריד את הרגל מהגז ולהיות ערים לסכנת ההחלקה בתנאי הדרך המשתנים.

"המדינה והרשויות המקומיות צריכות לדאוג לבצע את התיקונים הנדרשים בתשתיות הכבישים שבהם קיימת היתכנות לסכנת החלקה, על מנת לצמצם את הסיכון להיפגע בהם בימי הגשם. הם צריכים לפתוח תעלות ניקוז ולהשתמש בצבע כביש שאינו גורם להחלקה. בנוסף יש לנקות את הכבישים מלכלוך שעשוי להיהפך מסוכן".