שלושה סניפים בקומה אחת | צילום: רועי רובינשטיין

אם חשבתם שהמתח הגדול בעולם נמצא בין וושינגטון לפיונגיאנג, כדאי לכם לבקר בקומת האוכל של "קניון רננים". ביום רביעי שעבר נפל בקומה דבר, כשרשת המזון המהיר "ברגר קינג" פתחה את סניף בצמידות מפתיעה לסניפי שתי הרשתות היריבות בארץ: "מקדונלד'ס" ו"בורגראנץ'".

כך, במתחם שלא עולה על שלושים מטרים, מנהלות שלוש רשתות קרב עיקש על חכו וכיסו של כל חובב קציצה. הילדים מקפצים בין הסניפים בחוסר החלטה כשהוריהם מאחור, ובינתיים נדמה שהתחרות החדשה רק הגבירה את הרעב בקרב באי הקניון.

כצפוי, לא כולם שמחים עם פתיחת הסניף של "ברגר קינג". עובדים בכירים של שתי מסעדות המזון המהיר האחרות, סיפרו השבוע למיינט רעננה כי המהלך תסכל אותם וכי הנהלת הקניון לא הייתה צריכה לאפשר למתחרה השלישית לקבוע את מקומה כל כך קרוב אליהם.

לנוכח העימות ההולך וגובר, יצאנו לשטח, התעלמנו ליום אחד מהקלוריות ומארוחות החג שכבר צברנו, על מנת לערוך השוואה בין המחירים, המוצרים וגם הקציצה.

על היסטוריה וקציצה

לפני הטעימה, שיעור היסטוריה קצר. מבין השלוש, רשת "מקדונלד'ס" הייתה הראשונה שהוקמה בשנת 1940 על ידי האחים ריצ'רד ומוריס מקדולנד, אשר פתחו מסעדת המבוגרים בקליפורניה. שמונה שנים מאוחר יותר פיתחו האחים שיטת שירות מהיר חדשנית שעליה מבוססת שיטת המזון המהיר שאנו אוכלים היום. מי שראה והבין את הפוטנציאל שלה היה ריי קרוק, מוכר מכונות מילשקיים כושל שנכנס במהרה כשותף בחברה והפך אותה למעצמה שהיא כיום.

שני אנשים נוספים שראו את ההצלחה של מקדולנד'ס בתחילת שנות החמישים היו ג'יימס מקלמור ודייוויד אדג'רטון, סטודנטים למלונאות שהחליטו להקים מסעדה מתחרה במיאמי פלורידה בשנת 1954 שתקרא "ברגר קינג".

כמעט עשרים שנה לאחר שהחל המאבק בין שתי רשתות ההמבורגרים המובילות בארה"ב, נולדה התשובה הישראלית בארץ הקודש. ברי סקופ, היה מי שהביא את הבשורה לארץ כאשר פתח את הסניף הראשון של רשת "בורגראנץ'" בתל אביב, שהפכה די מהר לרשת בשנת 1974. 19 שנים מאוחר יותר, עלו שתי הרשתות האמריקניות לישראל כאשר "מקדולנד'ס" פותחת סניפים ברמת גן וברגר קינג בתל אביב. לאורך השנים, גיבשו השתיים תפריטים המותאמים לקהל הישראלי ואף פתחו לא מעט סניפים כשרים המפרידים בין בשר וחלב.

נכון לאוגוסט 2017 מחזיקה מקדונלד'ס במספר הסניפים הגדול בארץ, מבין רשתות המזון המהיר, 186, בעוד בורגראנץ' וברגר קינג אשר חוו בעיות כלכליות שונות לאורך השנים נמצאים מעט מאחור.

לעבודה ולמלאכה

ברוכים הבאים לקומת האוכל. "בורגר קינג" | צילום: רועי רובינשטיין

"ברגר קינג": סניף "ברגר קינג" רעננה מתנהל כמו שסניף של רשת מזון מהיר אמור להתנהל, ביעילות, דבר שהוא לא מובן מאליו בישראל, בה לפעמים שוכחים כי ברשתות המזון המהיר, התהליך חייב להיות - מהיר. בביקור במקום ההזמנות יצאו די מהר ביחס למתחרים שליד והאוכל טעים. נציין כי כמויות הקטשופ והמיונז שהמזמין יכול לקחת אינן מוגבלות והדבר נעשה בעזרת כוסות קטנות שאתה ממלא בתום ההזמנה משני מכלים גדולים. כך גם לגבי המפיות שמונחות בצד וכל דורש יכול לקחת, דבר שאינו נמצא בסניפים של המתחרים ומקצר את התהליך כולו.

ההמבורגר עצמו הינו קטן במעט מזה של מקדונלד'ס, אך טעים מאוד ומלא ברטבים שהופכים אותו לעסיסי. ייתכן ואלו לא רק הבשר העבה והמשובח והירקות הטריים שמרכיבים את ההמבורג, אלא גם הנוסטלגיה שהטעם מעורר בכותב שורות אלו בשילוב עם העובדה שהסניף חדש, הם אלו שנותנים לארוחת הוופר את הציון הסופי. מה שמעט ממעיט מהציון הוא הצ'יפס שהיה טעים, אך גנרי ביחס למסעדות שכאלו, והוגש בכיס נייר מאיכות נמוכה.

צילום: רועי רובינשטיין

מחיר ארוחת וופר: 42.90 שקל (כוללת צ'יפס ושתייה)

מחיר ארוחת ילדים: 26.90 שקל (המברגר או נאגטס, צ'יפס, שתייה ומתנה)

מחיר גלידה: 3.90 שקל

הארוחה השונה וממולצת: ספייסי וופר עם חלפיניו במחיר 52.90 שקל

ציון: 8

הטעם המוכר בכל העולם. "מקדונלד'ס" | צילום: רועי רובינשטיין

"מקדונלד'ס": ישראל הייתה בין המדינות הראשונות שבהן החל טרנד התזונה הבריאה ב"מקדונלד'ס", עם סימון הערך התזונתי על כל מוצר. כשהגענו לסניף עם מחשבון קלוריות, התלהבנו דווקא מעמדת ההזמנה העצמית, בה יכולים הלקוחות להזמין באופן מהיר ומדויק יותר את מה שהם רוצים, לשלם במהירות באשראי ואף לקבל את המנה שלהם לפני אנשים שעדיין מעדיפים לעמוד בתור.

החיך כבר מכירה היטב את הטעם של הקציצה שמוכרים לנו ברשת הקשתות הזהובות, היא אמנם מעט פחות עסיסית מזו של שתי הרשתות המתחרות, אך השילוב עם הצ'יפס שעשייתו מוקפדת והתחושה שאתה מקבל בכל סניף בעולם את אותו אוכל אהוב, נכונה גם לסניף ברעננה.

החידושים מסביב שמורידים את זמן ההמתנה בתור, המילשקיים שיש רק לה ועוד הפתעות נותים לה ציון גבוה.

צילום: רועי רובינשטיין

מחיר לארוחת מקרויאל: 43.90 שקל (המבורגר, צ'יפס ושתייה)

מחיר ארוחת ילדים: 27.90 שקל (המבורגר או נאג'טס, צ'יפס, שתייה ומתנה)

מחיר גלידה: 3.90 שקל

הארוחה השונה והממולצת: "מיי מאק", המבורגר בהרכבה עצמית. ניתן לבחור סוגים שונים של בשר ועד ארבע קציצות, עם תוספות מיוחדות.

ציון: 8.5

נוסטלגיה ישראלית. "בורגראנץ'" | צילום: רועי רובינשטיין

"בורגראנץ'": עבור מי שגדל בארץ בשנות השמונים, בורגראנץ' היה ונשאר טעם הילדות בכל הקשור להמבוגרים. כל נגיסה בקציצה יכולה להשיב לי זיכרון של נעורים. הרי מי מאיתנו לא זוכר את הסניף שהיה במרכז אחוזה? הצרה של בורגראנץ' היא שהמותג די נשאר שם, בשנות השמונים ולא התקדם קדימה.

ההמבוגר של הרשת נותר רטוב מידי וספוג ברטבים שכמעט ולא מאפשרים לו להישאר שלם. טעם הקציצה פחות טוב מזה של שני המתחרים על התואר ולמרות שיש בו שפע של ירקות, אלו נבלעות בטעם הרוטב הסמיך שמרוח ביד יותר מידי רחבה.

המזל של בורגראנץ' הינו שהרשת עדיין מחזיקה בצ'יפס הכי טעים בהיסטוריה של רשתות המזון וזה מעניק לה נקודות על טעם, יצירתיות ואי כניעה לקידמה. אך המחירים הגבוהים והעובדה שטעם הקציצה נתון לפרשנויות, נותנים לה את הציון הסופי הפחות טוב.

צילום: רועי רובינשטיין

מחיר לארוחת ראנץ': 48.90 שקל (מדובר בארוחת המדיום שכוללת המבורגר, צ'יפס ושתייה)

מחיר ארוחת ילדים: 32.90 שקל (כוללת המבוגר, צ'יפס ושתייה)

מחיר גלידה: 3.90 שקל

הארוחה השונה והממולצת: "ראנץ' מאנץ' מיקס", מטוגנים שונים לנשנוש.

ציון: 7