צילום: יוגב עמרני את שנת הלימודים החדשה יפתחו בתיכון "אוסטרובסקי" ברעננה גם ארבעה מורים, ותיקים יותר או פחות, שהיו תלמידים בבית הספר, והחליטו לחזור למקום ממנו צמחו, וללמד.

שוטף הכלים הפך למורה שלא מוותר על אף ילד
ההורים הפכו להיות מורים



הוותיקה מבין הארבעה היא טובה נצר (63), ילידת העיר ומורה לתנ"ך ולספרות, שגם שני ילדיה הם בוגרי התיכון. לדבריה, היא החליטה ללמד ספרות בעקבות המנהל המיתולוגי של בית הספר, דוד קורנגרין, ותנ"ך בעקבות המורה שלה, אליהו הלוי.

"קורנגרין, שאהב מאוד שתלמידים שלו הפכו למורים, קיבל אותי לעבודה, תחילה בחטיבה ואחר כך בתיכון", היא מספרת. "בהתחלה, זה היה קצת מביך להיכנס לחדר המורים, שם ישבו מי שהיו המורות שלי, אבל הן קיבלו אותי יפה, פרגנו, ותהליך הקליטה היה מהיר. לימים, נסגר המעגל כשתלמידות שלי אמרו לי כי בזכותי הן הלכו ללמוד תנ"ך".

מה את חושבת על התלמידים היום?
"הם יותר מתוחכמים, חריפים, מאתגרים ובעלי סף גירוי גבוה. שיעור פרונטאלי לא מספיק להם. אני מביאה להם את עצמי ואת ספר התנ"ך, תוך התייחסות עכשווית לחומר, דיבור בגובה העיניים, עם המון אהבה, קבלה, סבלנות וסובלנות".

מי שתלמד לצדה של נצר היא תלמידתה לשעבר, לימור חן (41), מורה ללשון. 17 שנה אחרי שסיימה שם את לימודיה בתיכון, היא חזרה אליו כמורה. "בזכות טובה עשיתי חמש יחידות בתנ"ך", היא אומרת. "כשנכנסתי לחדר המורים בפעם הראשונה, נתנו לי להרגיש שווה בין שווים. המורות שלי מהעבר הפכו לקולגות ולחברות טובות. זה לא מובן מאליו שמורה בעלת ותק של 40 שנה תקשיב לי ותאמץ רעיונות חינוכיים שהבאתי איתי".

ואיך התלמידים?
"הם ביקורתיים יותר, בעלי ביטחון עצמי גבוה יותר והקשר שלהם עם המורים יותר פתוח ואישי".

מייקל מאירוביץ' (41) עלה לארץ מאוסטרליה בגיל שנתיים, למד בתיכון 5 יחידות במתמטיקה, פיזיקה, כימיה ואנגלית, וסיים את כיתה י"ב בממוצע 94. הוא היה תלמיד בעל מוטיבציה, שהשקיע בלימודיו וגם בכדורסל
(שחקן מכבי רעננה). "אי אפשר להצליח בלי להשקיע", הוא אומר, "ואת התובנה הזו אני מנסה להעביר לתלמידיי".

אחרי השירות הצבאי למד מאירוביץ' הנדסת חשמל ואלקטרוניקה ומינהל עסקים. אחרי 12 שנה באגף הטכנולוגיה בשב"כ ובשלוש חברות היי-טק, הוא החליט לעבור להוראה. לפני כארבע שנים נקלט בתיכון "אוסטרובסקי", וביומו הראשון בחדר מורים פגש את מי שהייתה המחנכת והמורה למתמטיקה שלו, שרה ברון.

אחרי שנתיים כבר שיתפו השניים פעולה במסגרת צוות מתמטיקה. בשנה שעברה החל מאירוביץ' לחנך את תלמידי כיתת נחשון (תוכנית למנהיגות), והשנה גם ירכז את שכבת י"א.

"לא היה לי כל כך קל להסתגל", הוא אומר. "בהתחלה התלמידים שאלו אותי: אם אתה מהנדס, למה אתה כאן? היה להם קשה להבין שאני עושה זאת מרצוני, מתוך תחושת שליחות, מתוך רצון לשנות".

את דור ירון (31), המורה להיסטוריה בתיכון, זוכרים חלק מהמורים כמי שעשה להם לא מעט צרות כשהיה תלמיד. הוא אמנם היה תלמיד מצטיין, אך הושעה מהלימודים כמה פעמים. המורה שלו, זהבה גולדשטיין, שהכניסה בו את האהבה למקצוע, עדיין מלמדת בבית הספר. "נראיתי ממש כמו אחד התלמידים", הוא מספר בחיוך על תחילת ימיו כמורה. "פעם השומר בכניסה לא נתן לי להיכנס, כי באתי בלי תלבושת אחידה".