צילום: יוגב עמרני ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לאחרונה תקנות המסדירות רכיבה על אופניים חשמליים, שלוש שנים לאחר שתוקף התקנות פג והרכיבה עליהם נהייתה לא חוקית.

עוד ב-mynet:
אמו של רוכב האופניים שנהרג: "העולם נמחק ברגע"
פצוע מלחמת יום כיפור: "היינו דור חזק יותר"
כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet

תקנות האופניים החשמליים` נכנסו לתוקף ביום שישי לפני שבועיים ועל פיהן תיאסר הנהיגה על אופניים חשמליים מתחת לגיל 14. מגיל 14 עד גיל 16 הנהיגה תתאפשר אך ורק על שבילי אופניים. באין שבילים, הילדים ילכו על המדרכה כשהם מחזיקים את האופניים. האופניים יידרשו לשאת סימון רשמי של המילים 'אופניים עם מנוע עזר', שימוקם במקום מרכזי וגלוי לעין על גבי שלדת הכלי.

מגיל 16 הנהיגה על אופניים חשמליים תותר רק על הכביש. עוד הוחלט בוועדה, כי בהתאם להמלצות משרד התחבורה, תקודם בהקדם הצעת חוק המחייבת חבישת קסדה ברכיבה על אופניים חשמליים בכל גיל ובכל נסיעה. על פי משרד התחבורה, תוך מספר שבועות יתפרסם קמפיין הסברה אשר ידגיש את חובת הזהירות ברכיבה על אופניים חשמליים ואת אופן השימוש בהם. כמו כן, התקנות החדשות מחייבות מהירות נסיעה שאינה עולה על 25 קמ"ש, הספק מירבי של 250 ואט, אביזרי בטיחות, צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור. התקנות מאפשרות לרכוב על אופניים, שהמנוע החשמלי המותקן בהם מופעל באמצעות דוושת האופניים ומותקנת בהם מִצערת הפועלת עד שישה קמ"ש.

"נשבעתי לנהל מאבק"
אחת הפועלות העיקריות לקידום התקנות הנ"ל היא מורן צוקרמן (36), תושבת רעננה. צוקרמן החלה לפעול בכל כוחה בנושא לאחר שלפני כשלוש שנים בתה אילי, שהייתה אז בת חמש, נפגעה בראשה מפגיעה של אופניים חשמליים. מאז החליטה צוקרמן כי תעשה כל שביכולתה על מנת למנוע מקרים דומים, ויזמה מאבק ציבורי שבין היתר, פעל כדי להוציא את התקנות הנ"ל אל הפועל.



"אני ומשפחתי נהגנו מדי פעם לבלות בסופי השבוע בנמל תל אביב. באחת הפעמים ששהינו שם, טיילנו על המדרכה ולפנינו רכב רוכב אופניים במהירות רבה. הוא נסע במהירות של אופנוע", מספרת צוקרמן. "הסימונים של שבילי האופניים היו בעייתיים ולא נראו כלל. בתי הייתה במרחק נגיעה ממני, אך לא הספקנו לקלוט את רוכב האופניים שהתקדם לעברנו במהירות. לא הצלחנו לעשות כלום והוא פשוט הטיס אותה שני מטר באוויר.

"היא נפלה על הראש, שמעתי את הגולגולת שלה מתנפצת. אפילו לא חיכינו לאמבולנס, פשוט טסנו לבית חולים, כמות הדם שיצאה לה מהראש הייתה מזעזעת, רוכב האופניים ריסק לה את הגולגולת. היא נכנסה לניתוח ראש מיידי ולשמחתנו הרבה היום היא לגמרי בסדר. נותרה לה בעיה בסגירה של הגולגולת עד הסוף, אך כל התפקודים הקונגטיביים והנוירולוגים שלה תקינים. עברנו שלושה חודשים של סיוט, אבל זה מאחורינו. נשבעתי שביום שארים את עצמי אנהל מאבק ציבורי מאוד גדול.

"בזמנו אנשים אמרו לי שדברים כאלה קורים, לא הסכמתי לקבל את האמירה הזאת, הטענה שלי הייתה ששום דבר לא מקרי ואנשים הולכים להיהרג פה בגלל דברים כאלה. בתקופה הראשונה לאחר המקרה כשהייתי רואה רוכבי אופניים גם רגילים וגם חשמליים, הייתי עוצרת וצועקת עליהם שהמדרכות נועדו להולכי הרגל וגם אם יש להם סימון של שבילי אופניים, על פי החוק הם חייבים לרכוב בצורה שזכות הקדימה היא להולכי הרגל".

אחד המהלכים שצוקרמן עשתה כחלק מהמאבק הציבורי שיזמה הוא פתיחת דף בפייסבוק שנקרא 'רוכבי אופנים מפסיקים לדרוס הולכי רגל על המדרכה'. דף זה מונה כ-1,500 חברים שתומכים ופועלים בנושא.

"פתחתי את הקבוצה הזאת רק השנה, מכיוון שלקח לי יותר משנתיים להיות מוכנה נפשית לדבר על הנושא הזה. מאז שפתחתי את הקבוצה כל שבוע אני מקבלת פניות מאנשים ששולחים לי תמונות מזעזעות של פגיעות קשות ביותר, רובם מאופניים חשמליים. בנוסף לקבוצה בפייסבוק, יזמתי עצומה הנקראת 'רדו לנו מהמדרכה', ובמקביל אין ועדת כלכלה בנושא שאני לא שותפה בה, הלובי שלי בכנסת הוא מאוד חזק בנושא הזה והעדויות והנתונים שהבאתי היו חלק מאוד משמעותי מההחלטה לקביעה של התקנות החדשות, ואני שמחה שהשגנו את התוצאות".

הנוער מוחה
לאופק (12), תושב הוד השרון קנו לכבוד שנת הלימודים השנה אופניים חשמליים, אך על פי התקנות החדשות שמחייבות מינימום של 14 שנים כדי לרכוב עליהם, מסתבר לו שהוא לא יוכל לרכוב עליהם. אופק כבר הספיק לעבור תאונה עם האופניים, אבל למרות זאת הוא לא מסכים עם התקנות החדשות ולא מוכן לחכות עוד שנתיים עד שיוכל לרכוב עליהם. "אני לא חושב שהתקנות החדשות נכונות, בגיל 12 אנחנו מספיק בוגרים כדי להיות עצמאיים ולרכוב על אופניים חשמליים. עברתי לפני כשבועיים תאונה כשרכב יצא ברוורס מחנייה ופגע בי באופניים, למדתי מהתאונה להיזהר יותר ואני