כבר שלושה שבועות שטל שמואלי, בן 28 מרעננה, מתהדר בשפם המעטר את פניו ושאותו הוא מגדל בגאווה. והוא לא היחיד. בחודש האחרון נראו ברחבי הארץ גברים צעירים רבים, מגדלים שפמפמים קטנים. לא מדובר במחווה לכוכבי הקולנוע של שנות השבעים, אלא בקבוצת ישראלים, בראשותו של שמואלי, המשתייכים לקבוצת גברים מכל העולם החוגגים את חודש 'מובמבר' - חודש המודעות לבריאות הגבר, שמטרתו לאסוף כספים למען חקר סרטן הערמונית, ושבמסגרתו מגדלים הגברים שפמים על פניהם.

עוד ב-mynet:
כך הפכתי להיות מיליונר בגיל 18
נעמה מובילה דירות: "אני חזקה לא פחות מגברים"
בואו להצטרף לעמוד "ידיעות השרון" בפייסבוק

עשרים ואחת מדינות מציינות באופן רשמי את ה"מובמבר" (חיבור המילים שפם ונובמבר באנגלית), המתקיים בכל חודש נובמבר מאז 1999, אז החלה המסורת באוסטרליה, על ידי 80 גברים שהחליטו שלא לגלח את שפמם במשך כל חודש נובמבר. זאת במטרה לאסוף תרומות עבור סניף "תנו לחיות לחיות" המקומי. עם השנים שינתה הקבוצה את מטרותיה והיום כל גבר המשתתף במיזם, פועל לאיסוף והתרמת כספים עבור חקר סרטן הערמונית. בשנה שעברה הצליחו חברי הקבוצה לאסוף סכום שיא של כ-170 מיליון דולר.

שמואלי, מי שהביא את שיגעון ה"מובמבר" לארץ, מכהן כיו"ר העמותה הישראלית של המיזם ומספר כי נחשף לראשונה לתופעה כששימש כשליח קהילתי בבריסבן אוסטרליה, לפני ארבע שנים.

"מהרגע שירדתי מהמטוס ראיתי שפניהם של כל הגברים מעוטרים בשפמים התחלתי לברר את העניין", הוא מספר. "אחרי שהבנתי מה הרעיון שעומד מאחורי היוזמה החלטתי לקיים אותה גם בישראל. בהתחלה לא ממש התייחסו אליי, אבל חיפוש ברשת הפייסבוק גילה לי שקיימת קבוצה פעילה בישראל, בראשות ים רגב (32), תושב גבעת אולגה ויצרתי איתם קשר".



שפם על הבר
לאחרונה קיבלו שמואלי ורגב אישור מהעמותה הבינלאומית לקיים את הקמפיין הרשמי בישראל. "הרעיון הוא לשנות את פני הבריאות הגברית", מסביר שמואלי, העובד במשרד פרסום. "השפם מסמל מבחינתנו גבריות מובהקת ולכן הוחלט על גידול השפם בכדי להגדיל את המודעות למחלה.

"יש נשים שמזדעזעות כשאני נכנס למעלית ולא מעוניינות בקרבתי, ובשל כך אני מבלה פחות במהלך החודש הזה בפגישות רומנטיות עם בנות המין השני, אבל יש תגובות מפרגנות. מדובר בנושא רציני וקיימת אליו פחות מדי מודעות והמטרה היא להעלות את המודעות על דרך הצחוק והגיחוך, כי המראה של גברים צעירים מעוטרים בשפמים אינו מראה שכיח בארץ ואני מקווה שנשיג את המטרה שלנו".

סרטן הערמונית הוא מחלה שבה תאי בלוטת הערמונית מתרבים ללא בקרה. זהו הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בעולם המערבי. הסיכון ללקות בסרטן
הערמונית במהלך החיים הוא 16 אחוזים והסיכון למות ממנו הוא שלושה אחוזים בלבד.

בעוד שבחו"ל מרבית התרומות נאספות בעזרת מבצעי התרמה שמארגנים אנשים פרטיים, בעיקר דרך רשת הפייסבוק, בארץ החליטו שמואלי ורגב לבחור בנוסחה שונה.

"חילקנו את חודש נובמבר, בו אנו פועלים להפצת הקמפיין ואיסוף הכספים, לשני חלקים, כשבחצי החודש הראשון אנו מפיצים מידע על חשיבות הבדיקות המוקדמות. בין היתר, אנו עורכים אירועי "שפם על הבר" שייערך ביום שני הבא בפאב "ההרלינגר", בתל אביב. בנוסף, בסוף החודש יתקיים אירוע גאלה גדול, במסגרתו יגלחו כל הגברים את שפמיהם. ומחצית מהכנסות האירוע יועברו למען חקר הסרטן. אני מקווה שבשנה הבאה הנושא יתפוס תאוצה יותר".