לא תאמינו מה מתחולל באיגוד ערים לכבאות של השרון, שאחראי על שלום התושבים ברעננה, כפר סבא, הוד השרון ולמעלה מ-30 מיישובי הסביבה. יש רק כבאי לכל עשרת אלפים תושבים בגלל קיצוץ בתקנים וסביר להניח, שהוא יגיע לביתכם ברכב מיושן וכמעט בלתי שמיש. זמן התגובה איטי, באופן יחסי, וייתכן אפילו שלא ממש יחקרו את השריפה, כי אין מספיק תקציב וכוח אדם כדי לחקור כל אירוע.

אלו הן רק חלק מהטענות המועלות בדו"ח ביקורת של מבקר עיריית רעננה, משה הנדין, שהתפרסם ביום חמישי האחרון,
ומבקר בצורה חריפה את התנהלות האיגוד, האחראי על תחנת הכיבוי האזורית, בפיקודו של טפסר אלי מרציאנו.

על פי דו"ח המבקר, מרבית הליקויים הועלו כבר בעבר, ליתר דיוק בדו"ח ביקורת לפני שנתיים, אך למרות זאת לא תוקנו. בדו"ח הקודם נקבע, כי מומלץ שמועצת האיגוד תפעל בדחיפות ובכל האמצעים העומדים לרשותה לחידוש צי הרכב המיושן שלו, ובפועל התברר, כי גיל צי הרכב של האיגוד נשאר מיושן, בדיוק כפי שהיה. גרועה לא פחות היא העובדה שבגלל כלי הרכב הישנים, אין לכבאים יכולת אחסנה של ציוד כיבוי, הקיימת בכלי הרכב החדישים יותר.

עוד הומלץ בדו"ח לפני שנתיים, לפעול בדחיפות להסדרת העמידה בתקן זמני התגובה לאירועים. אך שוב, מתברר שזמן התגובה הממוצע, שעומד על 11 דקות לאירוע, עדיין חורג מתקן הוועדה המקצועית של השירות הארצי לכבאות. הגעה מאוחרת לאירוע שריפה, עלולה להתבטא בהבדל משמעותי בתוצאות השריפה גם בכל האמור בנזק בנפש או ברכוש.

טפסר מרציאנו הסכים השבוע עם מרבית הטענות, אך טען כי מדובר בבעיה תקציבית ומחסור בתקנים. "אין ספק שהרכבים שלנו מיושנים", מודה מרציאנו. "מתוך 12 רכבי כיבוי והצלה שיש לנו בתחנה, צריך להחליף באופן מיידי שלושה. מדובר ברכבים בני 30 שנה שנמצאים מרבית הזמן במוסכים ומושבתים. בכדי למנוע מחסור ברכב, אנחנו משדרגים כלי רכב ישנים".

ואם כבר מדברים על בעיות, מרציאנו מוסיף ואומר כי ישנה בעיה חמורה במצבת כוח האדם בתחנה: "היום מועסקים בתחנה, כולל בנקודה הממוקמת בצור-יגאל ומשרתת את כל האזור, 33 כבאים מקצועיים כשבכל משמרת אמורים להיות שמונה בתחנה בכפר סבא ושלושה בתחנה בצור-יגאל. בפועל, בגלל שכבאים יוצאים להשתלמויות, קורסים, מילואים ולפעמים פשוט חולים, יש שמונה כבאים במשמרת. מספיק שיש שריפה אחת גדולה ברעננה, ואני נשאר בלי כבאים בתחנה.

"היום יש לנו כבאי אחד על כל 10,000 איש, כשבחו"ל נהוג שיש כבאי אחד לכל 1,000 איש. אם זה לא מספיק, מהתחנה שלנו אנחנו צריכים להגיע לכל מקום, כולל לאזורים מרוחקים, כמו יישובי גוש תל מונד. מי שזקוק לעזרה וחילוץ דחוף, נמצא כבר ממש במצוקה, כי לפעמים אנחנו מגיעים רק אחרי 20 דקות. אותו כלל לגבי שעות פקוקות ביום, במקומות כמו צומת רעננה וזה מצריך נקודות הזנקה נוספות. חייבים להקים נקודת הזנקה באזור תל מונד ונקודה נוספת ברעננה. חייבים לעשות זאת בדחיפות, לפני שיקרה אסון".

מהנציבות הארצית לכבאות והצלה נמסר: "רכישת כבאיות וכל ציוד כיבוי אחר נעשית מתקציב הפיתוח של נציבות הכבאות וההצלה. תקציב הפיתוח לכלל מערך הכבאות בישראל עמד ב-2009 על 10 מיליון שקל בלבד. חלוקת התקציב המצומצם הזה נעשית על פי קריטריונים ברורים ושקופים. תחנת השרון אינה עומדת בקריטריונים לחידוש צי הכבאיות בשנה זו. יודגש כי ב-2008 הוכנס לשירות בתחנה רכב אספקת מים מסוג 'אשד'.

"לנוכח הקיצוץ המתמשך בתקציב הכבאות, נציב הכבאות וההצלה רב-טפסר שמעון רומח נמצא במשא ומתן מול האוצר לביטול הקיצוץ ולקבלת תוספת תקציב לצורכי פיתוח והשלמת תקני כוח אדם. זמן ההזנקה לאירוע עומד על 30 שניות ביום וחמישים שניות בלילה ולא קיים בישראל תקן הגעה לאירוע. אנו מודעים למצוקת מיקום תחנת כפר סבא, אך לצערנו אין כרגע תוכנית מעשית להעתקת התחנה בשל העדר קרקע".