שבועיים לאחר פתיחת שנת הלימודים מתברר כי ישנם עוד ילדים שאינם הולכים לבית הספר. שניים מאותם ילדים הם תושבי רעננה, שהעירייה מתעקשת לשבצם במסגרת חינוכית שלא בתחומי העיר. התלמידים, מדוכדכים, צופים כל היום בטלוויזיה ויושבים בחוסר מעש. "ממש כואב לי שהוא סובל בבית", אמרה אמו של אחד התלמידים.

שתי ועדות השמה של מערכת החינוך קבעו כי ט' בן ה-9 יאלץ לעבור ממסגרת בית-ספרית רגילה למערכת של חינוך מיוחד, אולם מתחילת השנה, בשל עומס בבתי הספר באזור מגוריו, ישב ט' בביתו והמתין. השבוע הודיע אגף החינוך כי נמצא עבורו בית ספר, אלא שהוא ממוקם בראשון לציון.

על פי אמו של ט', לפני ארבע שנים, לאחר שהיא התגרשה מבעלה, החלו להופיע אצל בנה בעיות התנהגותיות ורגשיות. עם תום שנת הלימודים נקבע כי יש להעביר את הילד למערכת של חינוך מיוחד, ולמרות התנגדותה של האם ההחלטה נשארה בעינה, אלא שהשנה החדשה החלה ומחלקת החינוך ברעננה בישרה לאם שאין מקום בבתי הספר.

יתרה מזאת, ועדת הערר שהתכנסה בשל התנגדות האם למעבר בנה התכנסה ב-31 לאוגוסט, יום לפני תחילת הלימודים, ובה כאמור נקבע שהילד ייכנס למחרת למסגרת מיוחדת, שעדיין לא נמצאה עבורו.

"במשך שבועיים הילד יושב בבית וצופה בטלוויזיה, במקום לשבת על ספסל הלימודים כמו שאר הילדים", אומרת האם. "היו ימים שריחמתי עליו ולקחתי אותו יחד איתי לעבודתי במשק בית.

"השבוע הודיעו לי שנמצאה לו מסגרת בראשון לציון, אך אני לא מבינה למה הילד צריך לנסוע עד לשם. הוא בסך הכל בן תשע, ולא מספיק שהילד עבר גירושים של הוריו, עקרו אותו מהחברים שלו, מערכת החינוך שיבצה אותו בחינוך מיוחד ועכשיו גם שולחים אותו ללמוד במקום מרוחק".

האם חסרת אונים אל מול המערכת, ומרגישה שלא נותרה לה כל ברירה. "בהתחלה נלחמתי כדי שהילד יישאר במסגרת רגילה, אבל מערכת החינוך חזקה, והם החליטו שהוא זקוק לחינוך מיוחד.

"כבר לא היה אכפת לי, רק שלילד תהיה מסגרת, אבל לזרוק אותנו לראשון לציון זה מוגזם". היא מוסיפה כי רגע לפני ראש השנה ביקר ט' בבית הספר, כשלאחר מכן, בכל הדרך חזרה הביתה הוא מירר בבכי וביקש לשוב וללמוד עם חבריו.

גם א', בן ה-14, יושב בחדרו כל היום, מעסיק עצמו בתוכניות הטלוויזיה ובמשחקי המחשב. א' הוא לקוי למידה, שלמד עד כה בכיתה קטנה בחטיבת הביניים "רימון" ברעננה. הכיתה נסגרה, וחלק מהילדים שובצו בכיתות רגילות. רק א', אותו רצתה העירייה להעביר לבית ספר אחר, נותר בחוץ.

"בעירייה הציעו לנו בית ספר אחר, בבית עובד, אבל קצינת הביקור הסדיר הבטיחה לנו שאם הוא לא ירצה ללכת אליו, יש לו מקום שמור בכיתה הקטנה
שבחטיבת הביניים 'אלון'", מספרת אמו של א'.

"הלכנו לבית עובד בשביל לראות את בית הספר, באמת שהיינו פתוחים להצעות, אך הילד ממש חטף שם טראומה. הוא רצה ללמוד עם כל חבריו, ובתוך העיר".

האם טוענת כי כל התנהלותה של העירייה בנושא הזה לא תקינה. "כל הזמן אמרו לי, אל תדאגי, יהיה לו שיבוץ. בסוף הגענו ליום האחרון, וב'אלון' אמרו לי שאין לו מקום. שרצתי בעירייה כל היום וניסיתי לפתור את זה, והילד יושב עצוב בבית. הוא רגיל להיות במסגרת, ועכשיו הוא כל הזמן נמצא בין מלחמות".

רק השבוע, לאחר שלא התחיל את שנת הלימודים עם חבריו, הודיעה העירייה לאם כי הילד יכול ללמוד במקום שרצה, ויתחיל את השנה שלושה שבועות לאחר פתיחת הלימודים.

מעיריית רעננה נמסר: "מדובר בשני תלמידים אשר נערכו לגביהם ישיבות של ועדות בין מקצועיות של כל הגורמים המוסמכים הרלוונטיים והוחלט לשבצם במסגרות המתאימות לצרכיהם. התלמידים שובצו במסגרות השונות, בתיאום עם הוריהם ובהסכמתם".