על ההפתעה הגדולה של הבחירות ברעננה חתום בעיקר אדם אחד. אדם די צעיר, למען האמת. שי אבן, סטודנט לתקשורת שכנועית, שעדיין לא חגג 25 ומימיו לא ניהל קמפיין בסדר גודל שכזה, הראה לכל הקמפיינרים המנוסים והוותיקים מאיפה הדג משלשל פתק.

אבן סחף כמעט 6,000 מצביעים אל הקלפיות, על מנת להגדיל את כוחה של מרצ ברעננה משני מנדטים בקדנציה החולפת – לחמש, ולהפוך אותה לסיעה החזקה במועצה. אבן, המשמש כמספר 4 ברשימה, יקבע היסטוריה כשיהיה חבר המועצה הצעיר בתולדות העיר.

לפני שלושה חודשים, כאשר החליטה ראש הרשימה, רונית ויינטראוב, להפקיד בידיו את גורל חמש השנים הבאות שלה ושל רשימתה במועצה, ספק אם היא דמיינה בחלומותיה הפרועים ביותר הישג שכזה. היום, לאחר קמפיין אגרסיבי ושערורייתי, ששם את הדגש על יחסי חילונים-דתיים ברעננה, מודה אבן שגם הוא לא חלם על חמישה מנדטים.

"בתחילת הדרך, הקמפיין נבנה כדי להכפיל את כוחה של הרשימה ולהביא ארבעה מנדטים", אומר אבן. "לא חלמנו על החמישי, שהיה הפתעה מתוקה. תוך כדי הקמפיין הבנו שקלענו בול. ההדים התפשטו בכל העיר וזיהינו שאנחנו גדלים".

ואיך הרגשת בליל הבחירות כשהתוצאות החלו להתבהר?
"הייתה תחושה גדולה מאד של סיפוק, בגלל העובדה שאחרי שלושה חודשים של קמפיין מאד אינטנסיבי קוצרים את הפירות, ובהחלט היו פירות גדולים ובשלים. אנחנו שמחים שזה נגמר ואפשר להתחיל לעבוד.

"זה הקמפיין הראשון שאני מנהל ברמה העירונית, והחברות והחברים מהסניף נתנו בי אמון מלא שאוכל לעשות את העבודה. הם נתנו לי את כל הכלים על מנת שאוכל לעשות את הקמפיין כפי שאני מאמין שצריך לעשת אותו, והתוצאות דיברו בעד עצמן. זה היה קמפיין מקצועי, ברור וחד, ששינה את סדר היום ברעננה".

הפעילות הציבורית לא זרה לאבן. בנערותו הוא שימש כיו"ר "נוער מרצ" הארצי, ובמהלך השנתיים האחרונות הוא משמש כיו"ר צעירי מרצ ברעננה וכחבר בהנהלת מרצ הארצית. לפני מספר ימים החל את שנתו השלישית בלימודי התקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה, וייתכן מאד שלאור תוצאות יום שלישי, יש דבר או שניים שהוא כבר יכול ללמד את המרצים.

"את כל מה שלמדתי בשנתיים האחרונות ובעשר שנותיי בפוליטיקה יישמתי במערכה הזו", הוא מספר. "אחד מהם זה ללכת עם הנושא שמבדל את הרשימה שלך, וללכת איתו עד הסוף. אנחנו לא ניסינו לדבר על כל הנושאים ולגעת בכל התושבים. מיקדנו את הקמפיין שלנו בנושא שהבנו שהוא הכי רלוונטי והכי נוגע, והמשכנו איתו עד הסוף".

בחרתם למקד את הקמפיין בבעיות שביחסי החילונים-דתיים בעיר.
"אנחנו מתייחסים אל הנושא כמו אל סיר לחץ שאנחנו הסרנו מעליו את המכסה. זה כל הזמן מבעבע מתחת לפני השטח, אבל לא מגיע לידיעת הציבור, גם כי אנחנו נהגנו באחריות כל השנים, ולא על כל דבר עשינו מלחמה. בבחירות החלטנו שאנחנו רוצים לדבר על הנושא שהכי נוגע לתושבי רעננה ולאורח החיים שלהם. פשוט לשים את העובדות על השולחן".

אריזה פרובוקטיבית
חלקים נרחבים מהעובדות שבחר אבן לשים על השולחן הוגשו באריזה פרובוקטיבית, שעוררה כעסים רבים בקרב הציבור הדתי ברעננה, וגם אצל חלק מסוים מהציבור החילוני.

בין היתר הופק סרטון לאינטרנט, בו מטילים שני צעירים את מימיהם, כשאחד מהם לפתע רוכס במפתיע את רוכסנו של חברו, ממש באמצע האקט, תוך שהוא מתריע בפניו כי "צריך לסגור את החנות בשבת". לכך הצטרפו פליירים המזהירים מהתחרדות העיר ומהתחזקותם הפוליטית של הגורמים הדתיים בה, שתוביל לחסימת רחובות בשבת לאחר הבחירות.

"הקמפיין שלנו לא היה נגטיבי ולא היה שחור" אומר אבן כששואלים אותו על הנושא. תושבי רעננה מתחבטים בסוגיית האופי החופשי של העיר, ועל זה צריכה ליפול ההכרעה. בחירות מוניציפאליות זה לא רק על מי יפנה את הזבל, זה גם על מי יקבע את אורח החיים ומה תהיה מידת החופש של כל תושב. אלו סוגיות שהן הרבה מעבר לעבודת העירייה היומיומית".