כשאנחנו מנסים לדמיין את עולמנו בלי אפליקציות הניווט, היכולת להזמין תורים בשיחה אחת ולשלם חשבונות בלחיצת כפתור — התחושה המתקבלת היא של עולם קדמון. אך בעבור האוכלוסייה המבוגרת, הטלפון החכם יכול להיראות כמדע בדיוני. שני מיזמים התנדבותיים המתקיימים ברעננה מבקשים לגשר על הפער.

תלמידי אלון שמפעילים את קו הזהב. "יש לנו האמצעים" | צילום: אסף פרידמן

"הרעיון נולד משיתוף פעולה בן ארבע שנים עם חברת הייטק מובילה, המאמצת את ניצולי השואה ומארחת אותם מדי שנה", מספרת יהודית שורק, עובדת סוציאלית, הממונה על התוכניות לאוכלוסייה המבוגרת ברעננה, ועומדת בראש פרויקט ה"טכנוקל".

"חשבנו איך אפשר לעשות עוד משהו. האוכלוסייה המבוגרת נמצאת בבעיית בדידות קשה מאוד, בצד הצורך בהנגשת הטכנולוגיה שבכף היד אליהם. הם לא יודעים איך להשתמש בה. בגלל הבעיות האלה, החלטנו לעזור להם להפוך את הסמארפון לכלי שימושי בעבורם". הפרויקט קרם עור וגידים, ומסייע היום ל-17 מבוגרים, המגיעים מדי שבוע למועדון הזהב ברחוב אופסטרלנד, וזוכים להדרכה פרטנית ממתנדבים עובדי חברת ההייטק. "כל הצלחה זה 'וואו, איזה כיף'. מגלים עולם חדש. לראות את הכול דרך העיניים שלהם זאת חוויה מדהימה", היא מוסיפה.

מדבריו של אלי בן דוד, תושב רעננה הלומד בקורס, נראה, כי עולם חדש אכן נפתח בפני משתתפיו: "הקורס נתן לי ביטחון. עכשיו אני מבין שהטלפון יכול לעזור לי בחיים, קודם כל ב-WAZE. זה דבר אדיר. אני עכשיו יכול לדבר גם בקלות עם הבן שלי שגר בארצות הברית, אחרי שלימדו אותי להשתמש בווטסאפ בנייד החכם הזה. אבל הדבר הכי גדול שזכיתי בו זה שהיו לידי אנשים חכמים שהדריכו ולימדו אותי. קודם פחדתי מהנייד הזה ועכשיו אני לא יכול בלעדיו".

בחודשים האחרונים, זוכה הפרויקט לתגבור ניכר מצד תלמידי קבוצת הרובוטיקה בחטיבת אלון ברעננה. בין פיתוח רובוט חדש להתמודדות בתחרות ארצית, מקדישים התלמידים את זמנם לתרומה לזולת, תוך שימוש בתחום המומחיות שלהם — הטכנולוגיה של ימינו.

"הכול התחיל כשישבנו לסיעור מוחין עם התלמידים. שאלנו אותם מה החוזקות שלהם, שדרכן הם יכולים לעזור לאנשים אחרים, והחלטנו שהחוזקה שלהם היא בהפעלת המכשירים הניידיים. כששאלנו כיצד אפשר לנתב את זה לכדי תרומה, סיפרו הילדים כיצד הסבים שלהם מתקשים לתפעל את הטלפון הנייד", מספרת רודי בוקסנבאום, מנהלת אשכול פיס ברעננה. להובלת הפרויקט שותף דדי וינוגראדוב, מנטור קבוצת הרובוטיקה.

"בכל תקלה טכנולוגית, המבוגר מוזמן לפנות למוקד העירוני במספר 9107* והם יקשרו אותו לתורן מ'קו הזהב אלון', תלמיד ז' או ח' מקבוצת הרובוטיקה, שיסייע לו. הפרויקט פועל בכל יום, בין השעות ארבע לשבע".

הבגרות והלהט לעזור ולסייע נשמעו היטב בקולם של עידו כפרי ואיתי הוד, תלמידי כיתה ז', שמשתתפים בפרויקט: "יש לנו האמצעים ויש לנו האנשים, ואנחנו רוצים לעזור לקהילה. אנחנו הדור החדש, הדור הטכנולוגי. הכיתה עברה קורס של HP שלימד אותנו כיצד לדבר עם מבוגרים. הדור שלנו משתמש הרבה מאוד בטלפון ביום-יום, ואנחנו יודעים איך לפתור לעצמנו את הבעיות, אז אנחנו גם יודעים איך לעזור לאנשים אחרים".

אתם מבחינים במצוקה של המבוגרים?
"המצוקה שלהם גדולה מאוד, ואז כשהם לומדים לתפעל את המכשיר פתאום יש להם אור בעיניים", מספרת יהודית שורק. "זה פשוט הופך את העולם נגיש וקל יותר בעבורם. גם כשבאים הנכדים פתאום יש להם על מה לדבר ולהתייעץ אִתם".