פריקת הפסים בנמל חיפה | צילום: דוברות רכבת ישראל

כ- 3,000 פסי מסילה מתוצרת חברת תריניקי הצ'כית, המרכיבים יחד כ-26 ק"מ מסילה, נפרקו בימים האחרונים בנמל חיפה. פסים אלה ישמשו בין היתר, לחיבור קו החוף ל"רכבת השרון" ותחנות רעננה, אשר יאפשרו בעתיד נסיעה רציפה מהשרון דרומה דרך הרצליה ותל-אביב, ולצפון הארץ. בנוסף, יחליפו הפסים החדשים מסילות ישנות יותר במסגרת מבצעי תשתית לשדרוג מסילת קו החוף, בין היתר בקטעים שבין תל אביב לחיפה.

אורכו של כל פס חדש הינו 18 מטרים, משקלו 1.08 טון ועלות כל פס הינה 3,300 שקל. כל ק"מ מסילה מורכב מ-114 פסים.  סך הכל נפרקים מהאונייה שעוגנת בחיפה פסים בשווי של כ-10 מיליון שקל, במשקל כולל של 3,240 טון.

תהליך הרכש וההספקה של פסי מסילה אורך כחצי שנה, ומגיע ממדינת הייצור באמצעות אנייה. זמן ההפלגה מצ'כיה, במקרה זה, ארך כשבועיים דרך הים. עם הגעתם לנמל נפרקים הפסים על ידי שני מנופים, ומשונעים באמצעות קרונות מטען של רכבת ישראל למתחמי אגף לוגיסטיקה הפזורים בארץ, ומשם מסופקים לשטח בהתאם לתוכנית העבודה השנתית.

בישראל יש כ-1,500 ק"מ מסילה, עליהם עוברות מעל 650 רכבות ביממה: נוסעים ומטען, וכן רכבות למשימות מיוחדות כגון רכבות עבודה. "הצמיחה המבורכת בכמות הנוסעים מחדדת את הצורך בהרחבת התשתית הרכבתית, לצד שדרוג התשתית הקיימת, אשר יאפשרו להגדיל את תדירות הרכבות המופעלות, ולשפר את השירות”, נמסר מרכבת ישראל. "הצוותים פועלים בהתאם לתוכניות עבודה סדורות, ומניחים מידי שנה עשרות רבות של מסילות חדשות, בפרויקטי תשתית ברחבי הארץ, לצד החלפת מסילות קיימות ושדרוגן”.