האמפי פארק ברעננה שהושקעו בו מיליוני שקלים והיה מבוקש על ידי אמנים רבים מהארץ ומהעולם - דועך. פחות אירועים, פחות הופעות והרבה פחות כסף לקופת העירייה.

כשהבקסטריט בויז הגיעו לרעננה. צילום: פרטי

האמפי המפואר הוקם בשנת 1997 ונועד לשמש בית להופעות ולאירועי פנאי. בפועל, שיעור קטן מאוד מאירועי העיר כיום אכן נערכים בתחומו, לרוב בגלל עלויות התפעול הגבוהות. אך גם מופעי חוץ, עם פוטנציאל כלכלי גדול לעירייה, מתקיימים בו השנה בתדירות נמוכה מאוד ביחס לשנים עברו.

שאלה השימוש באמפי עולה פעמים רבות בקרב תושבים, התוהים מדוע המבנה הענק עומד שומם. "המקום יכול להכניס הרבה מאוד כסף לעירייה", אומרת תושבת העיר, עדה רמון שפירא. "אגף התרבות צריך להתלבש על הנושא הזה. אין סיבה שבקיץ לא יהיו פה כמה הופעות בשבוע. הרבה יותר נעים לעיר ולתושביה שיש כאן תרבות".

פאני נחמיה, שהייתה ראש אגף התרבות בתקופת כהונתו של נחום חופרי כראש העירייה, ובתחילת כהונתו של זאב בילסקי, מספרת על ימי התהילה של האמפי: "היו שנים שהמקום הכניס כסף טוב לקופת העירייה. השכרנו את האמפי להופעות פרטיות תמורת 64,000 שקלים לערב, ודרשנו מהמפיקים לעמוד בכל תנאי הביטחון והאבטחה. הם נשאו בכל ההוצאות, והעירייה נהנתה מהכנסות השכירות.
"ההופעות התחילו מתחילת יוני והסתיימו באוקטובר, עם הופעה של שלמה ארצי. מדי שבוע היו בין שתיים לשלוש הופעות. מדי שנה התקיימו שני קונצרטים חינם לתושבים, בראש השנה ובמוצאי יום העצמאות".

תהליך הבאת האומנים, לדברי נחמיה, דרש עבודת שיווק מאומצת: "היינו בקשר עם כל המפיקים, עם אלה שמביאים את האומנים הכי גדולים מחו"ל. בדרך כלל האמפי היה תפוס שנה-שנתיים מראש. זה מקום שעבד יפה מאוד, והאומנים היו מרוצים. יש לו בעיות, כמו הגבלת השעה עד 11 בלילה, אבל אפשר בהחלט להסתדר עם זה".

בעיית שיווק

ואכן, בעקבות מאבק שניהלו תושבי שכונת לב הפארק, מאבק שהגיע לבית המשפט, בעיקר בגלל מטרדי רעש, הוחלט כי הפארק יהיה פעיל עד השעה 23:00.

בשנים האחרונות, אירח המקום זמרים בין-לאומיים כמו בריאן וילסון (2016), ג'יי בלווין (2017), רג'ינה ספקטור (2017), להקת A-HA ודון מקלין (2018). בשנת 2008 פיזזו על במת האמפי חברי להקת "בלונדי", וימים ספורים לאחר מכן הרעידה את המקום להקת "אייר סופליי". 

דב בייגל, מי שהיה ממונה על פארק רעננה ועל האמפי-פארק במשך 16 שנה, מסביר, כי הבעיה היא העדר פעילות שיווקית מתאימה. "אני רואה באמפי כלי כלכלי, שיכול להכניס כסף לקופת העירייה", אומר בייגל. "אגף התרבות היה אחראי לשיווק, אבל הוא לא עשה שיווק אגרסיבי כמו שצריך לעשות. הגיעו אלינו אומנים מפה לאוזן. האמפי הוא אחד הטובים בארץ בנגישות ובנוחות שלו. הוא מודרני מאוד. הוא מכיל כמעט 9,000 מקומות ישיבה, פי שניים בגודלו מקיסריה. והוא בעצם אמור היה להיות הקיסריה החדשה. אבל זה לא קרה".

מדוע, בעצם?
"הרבה אומנים העדיפו את אמפי קיסריה, כי המחיר שלו נמוך יותר, וכי הוא חצי מגודלו של אמפי רעננה, ואפילו זמרים גדולים חוששים שהאמפי לא יתמלא".

מה לדעתך צריך לעשות כדי להציל את המקום?
"צריך לשבת אדם באגף התרבות בעיריית רעננה ולעסוק אך ורק באמפי. בשתי הופעות בשנה מחזירים את השכר שלו. צריך לעשות שיווק אגרסיבי, ולקחת מישהו מעולם הכרטיסנות שיהיה אחראי לזה. העניין זה רק שיווק. אם לא עוסקים בזה אז לא יהיה שום דבר".
הפיספוס

בכירה בעירייה לשעבר שופכת אור על הבעיה: "הסיפור הוא כזה. במשך שנים הייתה רונית וינטראוב אחראית לאמפי. רונית היא יותר אדם של תרבות גבוהה, של ציור, של מחול, פחות של הופעות ענק, והיא פחות השקיעה בזה מאמץ, בצדק או שלא בצדק. האמפי שימש בעיקר למופעים של ועדי עובדים, שסגרו אותו 40-30 פעמים בשנה, והכניסו המון כסף לקופת העירייה.
בקדנציה החדשה מה שקרה הוא, שלאיתן גינזבורג היו הרבה תוכניות, אבל דקה אחרי שהוא נכנס לתפקיד הוא כבר לא היה בעירייה. כשבראש אגף התרבות אין פוליטיקאי שדוחף שנכסי האגף יקבלו בולטות, אז זה מה שקורה. האמפי הזה צריך להכניס מיליונים לעיר. הוא נגיש, 531 ותחנת הרכבת הפכו אותו קלאסי להופעות ענק. יש בו תכולה נהדרת, חניה נוחה, כמעט אין פקקים ביציאה ובכניסה אליו, והוא בעיר. חבל, צריך לקוות שראש העירייה הנוכחי ימנה אדם רציני כמחזיק תיק התרבות. מישהו צעיר שהתרבות בדמו, ואין ספק שהמקום יכול לחזור ולהיות פנינה של הופעות וקונצרטים".

האמפי בימים יפים יותר. "המפיקים מעדיפים ללכת למקומות אחרים"

וינטראוב בתגובה: "הייתי אחראית על התרבות ברעננה מאז שנת 2003 ועד דצמבר 2018 (עם הפסקה של שנה וחצי) ובכל אותן שנים האמפי התפתח, התבסס ואירח מדי שנה מגוון משובח מופעים מהארץ ומחו"ל והפקות מקומיות. במקביל הקפדתי לקדם תחומים מגוונים של תרבות פנאי הגות ואמנות. אלה העובדות וכל אמירה אחרת אינה אמת ומגיעה מאלה המעדיפים התפלשות בביבים ובביצות עכורות של מאבקי כוח פוליטיים נמוכים, שלא מתאימים לרעננה.

הבטחות לחוד

כיום, עלות השכרת האמפי עומדת על 48,000 שקלים לערב. נשאלת שאלה ברורה: מדוע לא ממשיכים להשקיע בהבאת מופעי חוץ ובהופעות חינמיות לרווחת התושבים בשטחו? גם חיים ברוידא וגם ניר קריסטל הכריזו במסע הבחירות שלהם, כי יפעלו להחזיר את האמפי לימי גדולתו. "אמפי-פארק רעננה חוזר להוביל בחינם לרעננים", כתב ניר קריסטל במצע הבחירות שלו, והבטיח: "נקיים מגוון עשיר של אירועים באמפי-פארק ממוצאי יום העצמאות ועד ראש השנה. נחדש את המסורת של קונצרט מוצאי יום העצמאות, ומדי שבועיים עד ראש השנה. נקיים הופעה מרכזית גדולה. חגיגת סיום הקיץ תהיה בקונצרט ראש השנה המסורתי, שבוטל שיחודש".
הבטחות נשמעו גם מצד ראש העירייה. באתר שהקים ברוידא בתקופת הבחירות, מצאנו את משימת "הפיכת האמפי-פארק בעיר למוקד מרכזי בישראל למיטב ההופעות" כתובה ראשונה ברשימה. בפועל, נראה כי לא נעשה דבר בנושא.

גורם בעירייה: "רעננה אינה אטרקטיבית. המפיקים מעדיפים ללכת למקומות חדשים, שבהם אין הגבלת זמן, והמחירים יותר נמוכים. מה גם, שעירייה אינה יכולה לשמש כמשרד הפקות".

מעיריית רעננה נמסר: "אמפי-פארק רעננה הוא פארק הופעות מרשים ביופיו, ונערכים בו אירועים רבים. עלות השכרת האמפי למפיקים לא השתנתה בשנים האחרונות. במשך השנים הוקמו באזור השרון היכלי הופעות נוספים, ובאופן טבעי ההופעות מתחלקות על פני כל המקומות.
"מאז כניסתו לתפקיד, ראש העירייה חיים ברוידא פועל להגברת הפעילות באמפי, ואף נפגש באופן אישי עם מפיקים ועם סוכני אומנים למיניהם, כדי לבחון דרכים נוספות ולהרחיב את היקף הפעילות באמפי. מיקום ההופעות שמפיקה העירייה נבחן לקראת כל אירוע לגופו, בהתאם לאופי הקהל, לכמות המשתתפים, לעלויות ולשיקולים נוספים. בהתאם לכך מתקבלת ההחלטה על המיקום המתאים ביותר לאירוע".