בדיון שנערך אתמול (ב'), החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) על קידום הכנת תוכניות מפורטות לשלושת קווי המטרו בגוש דן. משמעות ההחלטה הינה שריון התוואי המתוכנן וסימון והגדרת השטח עבורו. 

המטרו בשבדיה. בקרוב אצלנו | צילום: שאטרסטוק

הוועדה קיבלה את תוואי המטרו שהציעה חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים, א.י.), עם זאת נותרו מספר סוגיות הנוגעות לתוואי המוצע שטרם הוחלט עליהן וייבחנו במהלך החודשים הקרובים, כדוגמת המעבר של קו M1 בערים רעננה, הרצליה, כפר סבא והוד השרון.

התחנות בכפר סבא ובאיזור | הדמייה ומפה: נת"ע

יפתור את הפקקים?

רשת המטרו תצטרף לתוכניות של קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, שאושרו על ידי הות"ל ויצאו לביצוע בשנה האחרונה ולקו האדום הנמצא בביצוע ועתיד לפעול בשנת 2021, ומתוכנן לשרת כרבע מיליון נוסעים מדי יום. קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל מרמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון וראש העין במזרח, ואמורים להוות חלק מהפתרון של תחבורה ציבורית לפקקים הרבים באיזור.

מפת המטרו המתוכננת המלאה | הדמייה ומפה: נת"ע

יו"ר הות"ל וראש מטה הדיור, זאב בילסקי, אמר לאחר ההחלטה: "היום באופן רישמי החלה מדינת ישראל לקדם את פרויקט המטרו. מדובר בפרויקט חשוב ברמה הלאומית בו מושקעים תקציבים רבים ועבודה רבה. המטרו הוא פתרון אחד מתוך סל פתרונות לחבורה ציבורית שמקדמת הוועדה לתשתיות לאומיות. יחד עם המטרו, מדינת ישראל, כמו מדינות אחרות מתקדמות בעולם, תאפשר תחבורה ציבורית איכותית שתפחית את המכוניות מהכבישים".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, הוסיפה: "קידום המטרו הינו אחד מהצעדים החשובים לקידום פתרונות תחבורה במדינת ישראל בכלל ובמטרופולין תל אביב בפרט. מינהל התכנון מחויב לקידום הסטטוטורי של הפרויקטים, לאיכות שלו וללוחות זמנים, תוך שיתוף פעולה עם הרשויות הרלוונטיות והמחוזות".

להלן פירוט קווי המטרו המתוכננים:

M1 - אורכו של הקו 76 ק"מ ומתוכננות בו 56 תחנות - מתוכן 18 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-14 רשויות: רעננה, כפר סבא, הרצליה, הוד השרון, רמת השרון, ת"א, חולון, ראשון לציון, נס-ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים- אזור תעסוקה צפוני רעננה; אזור תעשייה ישן כ"ס, מע"ר (מרכז עסקים ראשי) תל אביב, מע"ר בן צבי, פארק המדע רחובות וצומת בילו.

קו מטרו M1 | הדמייה: נת"ע

M2 - אורכו של הקו 31 ק"מ ומתוכננות בו 27 תחנות - מתוכן 7 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-7 רשויות: ת"א, גבעתיים, רמת גן, גבעת שמואל, פתח תקווה, ראש העין ודרום השרון. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים- ציר שלבים בת"א; מע"ר איילון; אזור תעשייה ראש העין; ופארק אפק.

קו מטרו M2 | הדמייה: נת"ע

M3 - אורכו של הקו כ-40 ק"מ ומתוכננות בו 25 תחנות - מתוכן 15 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-17 רשויות: הרצליה, רמת השרון, ת"א, בני ברק, פ"ת, קרית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון, בת ים ורשות שדות התעופה. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים- הרצליה פיתוח; מערב רמת השרון (איילון); רמת החייל, עתידים, ת"א; קריית אריה, פ"ת; חולון מזרח; ניסנבוים בת ים.

קו מטרו M3 | הדמייה: נת"ע