בצעד חסר תקדים בוחנים במשרד התחבורה ובחברת נתיבי אילון להפקיע את סמכויותיו של ראש העירייה, חיים ברוידא, ברשות תמרור. המשמעות: ברוידא "יזכה" בכבוד לכהן כראש העיר הראשון בישראל שלא תהיה לו סמכות בפרויקט "מהיר לעיר" - המשמעותי ביותר לתושבי העיר בה הוא מכהן. 

צילום הדמיה: משרד התחבורה, ארכיון

הרקע לצעד החריף בו מתכוונים לנקוט משרד התחבורה וחברת נתיבי אילון: העיכובים בפרויקט, שהגיעו לשיא בפגישה שקיימו נציגי המשרד והחברה עם נציגי העיריייה באמצע השבוע שעבר. פגישה שעלתה לטונים גבוהים ובסיומה נדרש ברוידא להביא פתרונות בשבועיים הקרובים. 

"יש לפעול בכפוף להחלטות ממשלה"

במשרד התחבורה ובחברת נתיבי אילון סבורים כי כל "עיכוב בפרויקט לאומי חשוב זה מהווה בראש ובראשונה פגיעה בתושבים".

גורמים בכירים עימם שוחחנו אמרו, כי "זה לא מספיק רק לומר ש'רוצים תחבורה ציבורית'. צריך גם מעשים. לבקשת ראש העיר נבחנו כל האופציות ליצירת העדפה לתחבורה ציבורית עבור תושבי העיר והתקבל מענה לכל הטענות שהעלה.

"אם לא יעשה דבר, בעוד כמה שנים תושבי רעננה לא יוכלו לצאת מהחניה שלהם עם רכבם הפרטי בגלל שפקקי התנועה יגיעו לפתח ביתם. ואז יצטרך ראש העיר להסתכל לתושבים בעיינים ולהסביר להם, למה הם נמצאים במצב כזה של פקקי תנועה אין סופיים. 

"בהתאם לכך, סיכמנו עם ראש העיר כי יחזור אלינו תוך שבועיים ויציג את הפתרון שלו לבניית הנת"צ. לכל הגורמים ברור כי בניית נת"צ בעיר היא חובה ולכן גם העירייה חתמה על הצטרפות לפרוייקט קריטי זה. הפרויקט מוכן ותוקצב, אנו מצפים שהעירייה תעמוד בהתחייבות שלה ונצא לדרך.

צילום: נתיבי אילון

"צר לנו שראש העיר מעדיף את טובתם של מספר בודד של סוחרים על-פני עשרות אלפי תושבים ברעננה", הוסיפו הגורמים, "פרויקט מהיר לעיר כולל 17 ערים, אשר ייתן מענה לצרכי התחבורה של תושבי המטרופולין וייצר רשת נתיבי תחבורה ציבורית בכל מטרופולין תל אביב. הפרויקט יצור רשת רציפה, יעילה ונוחה של צירי העדפה לתחבורה ציבורית בראייה רחבה הכוללת העדפה ברמזורים, סלילת שבילי אופנים שדרוג המרחב הציבורי וסביבת התחנות לרבות העלאת התדירות וקווים חדשים. כמו כן, הוא ישדרג את רחוב אחוזה לאין ערוך. הפרויקט הוא האופציה היחידה שתאפשר אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי אל מול עומסי התנועה ההולכים וגדלים בישראל". 

גורמים נוספים עימם שוחחנו היו חריפים יותר: "ברוידא חושב שהוא מעל חוקי המדינה, אז הגיע הזמן שהוא יבין שהוא מחוייב לפעול בכפוף להחלטות ממשלה. נכון, כל החלטת ממשלה דרושה הידברות ושיתוף פעולה, זו הדרך בה הלכנו עם כל 16 ראשי הרשויות מתוך ה-17 רשויות שבתחומם מבוצע הפרויקט. לכל רשות היו השגות והגענו איתן להסכמות, אך כאן ראש העירייה לא מוכן לשמוע ולהתגמש, והוא יוצר עיכובים מאוד משמעותיים". 

כוונת הגורמים היא לכך שבערים הסובבות את רעננה כבר החלו העבודות על הפרויקט. בהרצליה כבר חודשיים עובדים על הפרויקט בקטע המערבי של העיר, בהוד השרון החלו בו לפני כשבועיים ובכפר סבא אמורים להתחיל בעבודות עד סוף החודש. "ראש העיריייה אמור להציג מנהיגות ולדאוג לתושביו", המשיכו הגורמים, "וזאת בניגוד לראשי ערים אחרות שאכן גילו מנהיגות, הבינו את חשיבות הפרויקט ודואגים לתושבים". 

"ויכוח סוער וטונים צורמים"

כאמור, בישיבה שקיימו בשבוע שעבר גורמים עירוניים עם נציגי משרד התחבורה וחברת נתיבי אילון, חוסר ההסכמה של שני הצדדים הגיע לשיאו ואף לטונים גבוהים מאוד. לאחר הישיבה כתב ברוידא פוסט בפייסבוק: "התקיימה בלשכתי פגישה עם בכירים ממשרד התחבורה ונתיבי ישראל בעניין נתיב התחבורה הציבורי שגלשה לויכוח סוער וטונים צורמים", כתב ברוידא, "כמי שקיבל את המנדט מהציבור לעמוד בראשות העיר, סירבתי לקבל את עמדתם של הבכירים ממשרד התחבורה ונתיבי ישראל, כי אני מחוייב לחתימה של ההנהגה הקודם בראשות העיר על התוכנית שגובשה לנתיב התחבורה הציבורי באחוזה.

"הבהרתי כי ההחלטה התקבלה לפני כשנתיים, במחשכים, בחוסר שקיפות, בהסתרת המידע מתושבי העיר ומחברי מועצת העיר. עם זאת עלי להדגיש, כי אני בעד תחבורה ציבורית טובה ונגישה, אבל לא כמו זו המתוכננת נכון לעכשיו הכוללת סגירת כניסה מאחוזה ל-17 רחובות, שתגרום לנזק בלתי הפיך לרעננה. מדובר בפרוייקט הגדול והנרחב ביותר ברעננה. לא אתפשר על מציאת מתווה שיתאים לאופי העיר ולצרכי התושבים. זו הסיבה שהוריתי על פתיחת התכנון וחשיבה מחודשת. נגבש פתרון מיטבי ונכון לעיר". 

איתן גינזבורג | צילום: יח"צ

פוסט זה לא רק שעורר את חמתם של בכירי המשרד אלא גם את כעסו של ראש העירייה הקודם, עו"ד איתן גינזבורג, שבזמן כהונתו אושר הפרויקט במועצת העיר. "לומר שפרויקט זה אושר במחשכים זו אמירה שאינה אמת בלשון המעטה", אמר גינזבורג, "פרויקט הנת"צ לא רק שנדון בכל ישיבה אפשרית, כולל פעמיים במועצת העיר, אלא היה נושא חם וגלוי בתקשורת הכתובה והדיגיטלית, ברשתות החברתיות ותחת כל גבעה רעננה. לדעתי, חשוב מאוד שרעננה תהיה חלק ממטרופולין גוש דן במסגרת הפרויקט הזה".