מיזם "נתיב פלוס" של משרד התחבורה יוצא לדרך. משרד התחבורה גיבש תוכנית, ראשונה מסוגה בישראל, הכוללת הקצאת נתיבי תחבורה בלעדיים לרכב רב תפוסה בכניסות למטרופולין תל אביב, במטרה לעודד נסיעה של שני נוסעים ויותר בכלי רכב פרטיים. כך הודיעה מנכ"ל משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל.

צילום: אתר כלכליסט

מיזם "נתיב פלוס" מספק חלופה ראויה למי שלא יסע ברכב הפרטי לבדו, מעניק יתרון משמעותי לנסיעה בתחבורה הציבורית ולנסיעה משותפת ומקצר את זמן הנסיעה. לדבריה, היענות ציבור הנהגים למיזם תפחית את מספר כלי הרכב הפרטיים הנעים בכבישים בשעות העומס, תקל על הגודש ותתרום לצמצום זיהום האוויר.

בשלב הראשון של המיזם החדש, שיחל ב-4 באוקטובר, רכב רב תפוסה יוכל לנסוע לראשונה בשני נתיבים בלעדיים בין-עירוניים, בכביש החוף (כביש 2) ובנתיבי איילון (כביש 20). הכשרת הנתיבים מבוצעת על-ידי חברות נתיבי ישראל ונתיבי איילון.

בכביש 2 (כביש החוף) יוכשר נתיב מיוחד באורך של 22 קילומטרים, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, בשני הכיוונים. בנתיב ייעודי זה, תותר הנסיעה לכלי רכב בהם שני נוסעים לפחות (נהג ונוסע לפחות) ולתחבורה ציבורית.

בכביש 20 (נתיבי איילון) בקטע שבין מחלף מבוא איילון ועד מחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד, יוכלו כלי רכב פרטיים עם שלושה נוסעים לפחות (נהג ושני נוסעים לפחות) לנסוע בנתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) הקיים כיום, שיוארך במסגרת המיזם עד מחלף קיבוץ גלויות.

אגף התנועה במשטרת ישראל התגייס למיזם ויאכוף נסיעה בלתי חוקית בנתיב, באמצעות יחידת האופנועים, החל ב-4 באוקטובר. משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון וחברת נתיבי ישראל יחלו בימים הקרובים במסע הסברה נרחב בנושא, באמצעי התקשורת השונים.

בשבוע שעבר החלו העבודות להכשרת הנתיבים החדשים, בקטע שבין מחלף נתניה-צפון לגשר השלום בנתניה. סימון הנתיבים והצבת השילוט לאורך הנתיב עד למחלף גלילות, יסתיימו עד לפתיחתם ב-4 באוקטובר. במסגרת זאת יסומן על הכביש מספר הנוסעים המותר בנתיב. אכיפת הנסיעה בנתיב תיעשה רק החל ב-4 באוקטובר.

משרד התחבורה מעמיד לרשות הנוסעים בכבישים 2 ו-20 לתל אביב וממנה, עשרות קווי אוטובוס ישירים ומהירים, שיסיעו את הנוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית ובנתיב פלוס. מדובר בקווים לרחובות, הוד השרון, ראשון לציון, נתניה, הרצליה, רעננה, כפר סבא, ואשדוד, שרבים מהם תוגברו בשנה האחרונה. 

במשרד התחבורה כבר התחילו את העבודות על הנתיבים השיתופיים בנתיבי איילון ובכביש החוף, אשר יסומנו בסמל הנראה כמו מעוין בצבע צהוב. בחלק מהמקרים, הנתיבים החדשים יהיו על חשבון השוליים, אך במקרים אחרים הנתיבים הללו יהיו על חשבון נתיבים קיימים.

"בעצם אנשים שיסיעו שני אנשים ויותר בכביש החוף ובנתיבי איילון שלושה אנשים ויותר – יוכלו גם להנות מההסדר הזה", הסבירה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר-אייל. "בעצם מי שרוצה לא להיתקע בפקקים, לא לנסוע לאט – צריך לנסוע יחד. מי שנוסע לבד ברכב פרטי צפוי להמשיך לעמוד בפקק ואפילו הפקק שלו יתארך".

בשנה הקרובה הנתיבים השיתופיים מתוכננים להיפתח בכבישים הבאים: בכביש 4 - מכפר סבא עד לחיבור עם כביש 1; בכביש 1 - הנתיב הקיים מבן שמן ולוד עד למחלף שפירים; בכביש 5- בין ראש העין לתל אביב; בכביש 471 – ממחלף בר אילן עד לנחשולים, ובכביש 57 הנתיב השיתופי ייפתח באזור נתניה.

מנכ"ל משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל ציינה כי המהלך מבוצע במסגרת תוכנית המשרד לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית ולצמצום מספר כלי הרכב בכבישי הארץ. "בנוסף לתוכניות ארוכות הטווח שאנו מתכננים ומבצעים בימים אלה, אנו מקדמים גם פתרונות נקודתיים ופשוטים יותר, שיעמידו חלופות לניידות בתחבורה הציבורית או בנסיעה השיתופית, כבר בטווח המיידי. עם הצלחת המיזם, הוא יורחב לכבישים נוספים בארץ", הוסיפה טרנר-אייל.