קבוצות הנוער של עמותת אור ירוק לכבוד שניאור חשין יצאו לרחובות הערים ובדקו את יעילות התחבורה הציבורית ומה הציבור הישראלי חושב עליה. המתנדבים ביקרו בכ-400 תחנות אוטובוס שונות ב-33 יישובים ברחבי הארץ. בנוסף במסגרת הסקר שביצעו המתנדבים נשאלו כ-1,700 בני אדם באשר לדעתם לגבי איכות ויעילות התחבורה הציבורית.

לא כל התחנות נגישות. צילום: עמותת אור ירוק

במסגרת התצפית בדקו המתנדבים מספר נתונים:

  • תשתית תחנת האוטובוס – הצללה, מקומות ישיבה, דפי מידע ומפגעי בטיחות סמוך לתחנה (פסולת, שברי זכוכית וכדומה)
  • נגישות בעלי מוגבלויות לתחנות האוטובוס -  הימצאות שלטי ברייל ומקום לכיסא גלגלים.
  •  סקר דעת הציבור – הנוסעים נשאלו מה דעתם על עלויות התחבורה הציבורית ומהי שביעות רצונם הכללית ממנה.

בין הישובים בהם נערכו התצפית והסקר: רעננה.

תוצאות התצפית והסקר: נבדקו 27 תחנות.

  • הימצאות הצללה – באחת מהתחנות שנבדקו אין הצללה, בתחנה נוספת ההצללה אינה תקינה.
  • הימצאות דפי מידע -  בשלוש מהתחנות חסרים דפי מידע, בארבע תחנות נוספות ישנם אך הם אינם תקינים.
  • מקומות ישיבה – בשתיים מהתחנות אין ארבעה מקומות ישיבה.
  • נגישות לבעלי מוגבלויות – בארבע מהתחנות חסרות מדבקות עם מספר התחנה, בתחנה נוספת ישנן מדבקות אך הן אינן תקינות. בשמונה מהתחנות אין שלטים בכתב ברייל, בשלוש תחנות נוספות ישנם שלטים שאינם תקינים. בשתיים מהתחנות אין מקום לכסא גלגלים, בשלוש תחנות נוספות ישנו מקום שאינו תקין.
  • תחנה ללא הצללה. צילום: עמותת אור ירוק

תוצאות סקר שביעות רצון מהתחבורה הציבורית ברעננה:

  • מהי שביעות רצונך מהתחבורה הציבורית? הנשאלים העניקו את הציון הממוצע 5.6 מתוך 10.
  • מרחק התחנה מהבית – מגיעים אל התחנה בתוך 0-15 דקות בממוצע.
  • האם האוטובוס מאחר? רובם הגדול של הנשאלים השיבו כי האוטובוס נוהג לאחר.
  • האם האוטובוס עמוס? רוב הנשאלים השיבו כי האוטובוס עמוס.
  • האם מחיר הנסיעה הוגן? רוב הנשאלים השיבו כי מחיר הנסיעה הוגן.
  • מה רמת תחושת הבטיחות בנסיעה? 6 (מתוך 10).